Terug naar het overzicht

Zet een nieuwe attractie op de kaart

In 2017 opende This is Holland de deuren voor het grote publiek. De attractie, gevestigd in Amsterdam naast de A’dam Tower, noemt zichzelf een ‘5D flight experience’. In een unieke panoramavliegsimulator lijkt het alsof je rakelings over alle hoogtepunten van Nederland vliegt. Hoe geef je met je online marketing zoveel mogelijk zichtbaarheid aan het bestaan van deze nieuwe attractie en verkoop je vanaf dag 1 zoveel mogelijk tickets?

De uitdaging: Lanceer een nieuwe attractie in Amsterdam

Online marketing, van social beheer en advertenties tot zoekmachinemarketing en dashboarding, moest deze prachtige belevenis presenteren aan inwoners van Nederland en buitenlandse bezoekers. Daarvoor zijn branding en performance campagnes nodig en social en search media. 

Bij de start van zo’n nieuwe attractie ligt er nog een geheel onontgonnen gebied. Wie zijn het meest geïnteresseerd in een bezoek, Amsterdammers of mensen van buiten de stad? En zijn het dan juist ouderen, gezinnen of jongeren? En welk type toerist wil deze attractie bezoeken? Hoe kom je op hun netvlies als je nog niet in alle blogs en Lonely Planet boekjes staat? En wat is de invloed van het weer, combideals, kortingen, website inrichting, mobiel versus desktop, enzovoort? Kortom, er was werk aan de winkel.

Strategie: Amsterdam en branding first

De online campagne hebben we opgebouwd uit meerdere fases, die elkaar snel opvolgden en waarin we inzichten en data verzamelden om mee uit te breiden. De brandingcampagne begon vóór de opening in Amsterdam om de inwoners van de stad bekend te maken met deze nieuwe attractie in hun stad via social content management en promoties. Daarna breidde de campagne uit naar de Randstad en vervolgens naar het hele land. Op grond van interacties bouwden we diverse doelgroepen op en gingen we over tot performancecampagnes door ze te retargetten met aanbiedingen om tickets te kopen. Van de interactie en ticketverkopen bouwden we look-a-like doelgroepen op, die we weer meenamen in de funnel en uiteindelijk aanspraken met nieuwe advertenties en call-to-actions.  

In de performancecampagne was een hoofdrol weggelegd voor Google Ads. Hier gingen we meerdere uitdagingen aan. Zo maakten we afspraken met affiliate aanbieders om niet op onze brandname te adverteren. Ook toetsten we bodaanpassingen door een weerscript te koppelen aan onze campagnes. Hierdoor kregen onze advertenties hogere biedingen wanneer het in Amsterdam regende en bezoekers eerder op zoek gingen naar een binnenactiviteit zoals This is Holland. Door instore visits te meten ontdekten we dat toeristen zich weliswaar online oriënteren op een bezoek, maar uiteindelijk aan de kassa pas het kaartje kopen.

Resultaat

We bouwden social communities met een hoge mate van interactie; 45.000 Facebook fans en 10.000 Instagram followers. Het maandelijkse bereik lag op 1 miljoen unieke personen. De helft van de online kaartverkoop kwam voort uit de search en social campagnes tegen een positieve Return on advertising Spend (ROAS).

De succesfactoren

Het succes van de campagnes voor This is Holland is toe te schrijven aan meerdere factoren. Allereerst is dat de sterke huisstijl, die we konden omzetten naar tal van social thema’s en -formats, waarmee we continu nieuwe fans aantrokken en onze bestaande community prikkelden. Daarnaast stemden we social en search campagnes op elkaar af om tot een gunstige branding en performance verhouding te komen, die we uitbreidden en optimaliseerden aan de hand van data en pixels. Daarbij keken we verder dan onze campagnes; we gaven This is Holland ook UX aanbevelingen om hun website en customer journey te verbeteren. 

Meer weten over ons werk binnen de leisure industrie? Bekijk onze branchepagina of neem contact op!

Bekijk ook