Wat hebben we geleerd op Social Today 2020? 

Als je aan onze social media marketeers zou vragen of ze liever naar de Efteling gaan of naar een interessant social media evenement, breng je er wel een paar aan het twijfelen (behalve Brenda). Dinsdag 11 februari werd Social Today 2020 georganiseerd, hét event om kennis en inspiratie op te toen over social media strategieën, contentmarketing, targeting en analytics. Laura ging erheen om te luisteren naar Facebook, meer te horen over neuromarketing en om inspiratie op te doen bij de cases van McDonald’s en het van Gogh Museum. Zij deelt graag de leukste en meest interessante inzichten met jou.

Facebook: ‘De slechte briefing is het probleem’
De dag werd gestart met een ‘keynote’ door Ashley Vinson. Ashley is advertising expert bij Facebook en, zoals ze zelf zei, sinds kort fan van het account @influencersinthewild. Niet dat dat relevant is voor haar verhaal, maar het is inderdaad een leuk account.

De vraag die hardop gesteld werd door Ashley: hoe kunnen we de briefings vanuit bedrijven verbeteren? Een herkenbaar iets, want niet alle briefings zijn even duidelijk. Vaak wil de klant meer bereik, meer klikken, meer engagement, conversies, leads en een baby unicorn. En dat in één campagne.

Hoe ziet zo’n perfecte briefing er dan uit volgens Facebook? Met SMART-doelstellingen natuurlijk! En vergeet de traditionele doelgroepen uit het tv-tijdperk (zo passé). We willen niet mannen tussen 18 – 49 die interesse hebben in een BBQ bereiken. Nee, we willen iedereen bereiken voor wie ons product relevant kan zijn. Ook vrouwen kunnen BBQ’en. Het algoritme van Facebook weet veel (heel veel), waardoor zij de advertenties bij de juiste mensen kunnen afleveren.

En ook een niet geheel onbelangrijk advies van Facebook:
‘One campaign can’t do it all.’ Het is niet SMART om alle doelstellingen tegelijk te realiseren J.

 


 
Hoe kunnen we gedrag beïnvloeden?
Wist je dat psychologie goed samengaat met marketing? Het Fogg behaviour model is daar een goed voorbeeld van. Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht van het van Gogh Museum nam ons mee in de toepasbaarheid van dit model.

 


Om het kort samen te vatten gaat dit model in op de volgende formule:
Gedrag = motivatie x capaciteit x prompts
Om gedrag te stimuleren moet iemand gemotiveerd zijn (bijvoorbeeld op vakantie willen), de capaciteit hebben (een makkelijke tool krijgen om een vakantie te vinden/boeken) én er moet een prompt zijn (reden om het nu te doen). We kennen allemaal wel het trucje van hotelsites waar je de melding krijgt dat er nog maar 1 kamer beschikbaar is. Schaarste zorgt namelijk voor hebberigheid:

 


Je hebt 2 seconden!
Mensen doen niet wat ze zeggen en zeggen niet wat ze doen. Om het campagnesucces te voorspellen en vergroten met neuromarketing heeft Tim Zuidgeest Unravel Research opgericht. Door middel van een kijkje in de hersenen met een EEG-scan, kunnen ze het succes van campagnes voorspellen (en daardoor ook de campagnes verbeteren).

Wist je bijvoorbeeld dat slechts 39 % de eerste 2 tot 3 seconden van een Facebook/Instagram video bekijkt? Facebook zegt zelfs 1,7 seconden. Het is daarom belangrijk om een onvergetelijke uiting te maken wanneer je de merkbekendheid wilt verhogen. Dit kan door in de eerste 2 seconden een brand identifier (iets waaraan je jouw merk kunt herkennen) te stoppen. Dan is de brand recall 90 % (!) hoger. Doe je dit niet, dan ben je die 90 % helemaal kwijt.

Zonde toch? Altijd in die eerste 2 seconden een brand identifier stoppen dus. Of dit nou een logo is of een bepaald beperkt kenmerk van jouw merk, zoals dit (herkenbare) voorbeeld:

Het was zeker een dag vol inspiratie, learnings en nieuwe kennis. Benieuwd hoe we deze kennis in jouw online marketing kunnen toepassen? Neem contact met ons op! 

 

olifantmedia.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je olifantmedia.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.

 Cookies NIET accepteren