Terug naar het overzicht

Waarom Google for Jobs een must-have is voor jouw zorgvacatures

Dat het lastig is om zorgpersoneel te vinden, is een breed probleem. En dat blijft voorlopig ook nog wel zo: de tekorten aan personeel blijven toenemen. Dus als je als zorginstelling of zorgorganisatie de kans kunt vergroten om jouw vacature vervuld te krijgen: doen! Wij hebben een waardevolle tip voor je die hierbij helpt: Google for Jobs. 

Google for Jobs: een must voor de zorg 

Laten we gelijk met de deur in huis vallen: Google for Jobs is een must. Waarom? 73% van de werkzoekenden begint hun zoektocht naar een baan op Google, zo blijkt uit onderzoek van Careerbuilder. Daar moet je dus zijn! Google for Jobs bestaat pas twee jaar en is dus relatief nieuw. Hierdoor maken nog lang niet alle werkgevers in de zorg er gebruik van. Dat maakt jou kansen op Google for Jobs dus groter. Google for Jobs biedt ook een aantal aantrekkelijke extra’s voor de werkzoekende. Zo geeft Google aan hoe lang de reistijd is naar de locatie van een baan. En de salarisindicatie wordt gebenchmarkt aan de markt, waardoor iemand meteen ziet of deze baan qua salaris bij hem of haar past. Kortom, wij denken dat Google for Jobs veel potentieel heeft en sterk gaat groeien. En: het is nog gratis ook.

Help Google aan de juiste input 

Google for Jobs werkt min of meer hetzelfde als Google Shopping; je kunt je er niet voor aanmelden. Wél moet je duidelijk aan Google laten zien dat je een vacature hebt staan op je site. Dat wil zeggen: je moet content als de vacaturetitel, locatie en salarisindicatie goed categoriseren. Tip: neem ook je logo hierin mee, dan valt je vacature direct meer op. Dat categoriseren doe je aan de hand van structured data. Structured data is een stuk code dat Google helpt om de content op jouw website te begrijpen. Door structured data toe te voegen aan jouw website, kan Google jouw vacature beter lezen en de content oppikken om weer te geven in Google for Jobs. Maak het Google dus zo makkelijk mogelijk om jouw vacature te vinden. Een goede webbouwer weet hoe dit werkt. Eerder schreven we al een artikel over met daarin tips voor goede Google for Jobs listing.  Doe hier je voordeel mee!

Weet waar je doelgroep op zoekt 

De titel van je vacature is bij Google for Jobs belangrijk. Daar kun je creatief helemaal op losgaan, maar de vraag is of iemand zoekt op die spannende vacature of functienaam die jij gebruikt. Waar het ook nog wel eens misgaat, is het gebruik van een term in een vacature die een organisatie vooral intern gebruikt. Neem bijvoorbeeld deze vacature:

Op zich niets mis mee, zou je denken. Toch is dit is een voorbeeld van een vacature die níet geschreven is op basis van de zoektermen die werkzoekenden gebruiken. Kijk maar eens naar onderstaand overzicht. Ja, er wordt veel gezocht op “helpende”. Maar het de vraag is of dit altijd werkzoekenden zijn. In plaats daarvan kun je de vacature beter de titel “Helpende zorg & welzijn niveau 2” meegeven. Dat is een term die de vacature goed verwoordt waardoor je een specifieke groep bereikt die geïnteresseerd is om door te klikken naar je vacature. En: hoe hoger de doorklikratio naar jouw website, hoe hoger Google jouw vacature zal ranken in het overzicht.

Om je kansen op succes zo groot mogelijk te maken, is het dus handig om eerst een zoekwoordenonderzoek te doen, bijvoorbeeld op Google Trends. Zo weet je welke zoektermen in trek zijn – en waar jij dus op in kunt spelen.

Kies voor een treffende intro

Google for Jobs neemt de eerste regels uit jouw vacature over. Zodra iemand op een vacature klikt in Google for Jobs komen die zinnen in beeld. Hier moet je meteen iemands aandacht pakken! Want: als je de interesse weet te wekken, zal deze persoon eerder door willen klikken naar de volledige vacature op jouw website. Een opvallende, pakkende tekst in de intro kan zomaar net het verschil maken.

Bonustip: regel reviews 

Online reviews worden steeds belangrijker. Waarschijnlijk kijk je er zelf ook naar, voordat je een product of dienst koopt. Je vindt het prettig om te horen hoe anderen een bepaald product of een dienst ervaren. Ditzelfde principe geldt ook bij vacatures. Wat vinden de mensen die bij een zorgorganisatie werken van hun baan en van hun werkgever? Dat is voor een werkzoekende hele relevante informatie. Misschien wel waardevoller nog dan de vacaturetekst! Vraag daarom collega’s om een review te schrijven op Google over hun werk. Helemaal fijn is het als zij daar de juiste zoektermen in verwerken. Maar daar kun jij ze dan weer een handje bij helpen. Sowieso geldt: hoe meer positieve reviews, hoe positiever Google jouw organisatie beoordeelt. En dat is weer goed voor je algemene ranking in Google. Een win-winsituatie dus.

Een succesverhaal over Google for Jobs in de zorg 

Papier (of een scherm) is natuurlijk geduldig. Maar hoe werkt dit nou in de praktijk? Onze klant ActiVite is een mooi voorbeeld. Ook zij zijn naarstig op zoek naar zorgpersoneel. Het doel werd: 100 sollicitanten krijgen in 90 dagen. Voor het werven van zorgpersoneel kozen we voor een zoekmachinemarketing campagne die bestond uit Google Ads, Bing Ads en Google for Jobs. En met succes, in drie maanden tijd ontving ActiVite maar liefst 115 online sollicitaties.

Dit artikel is geschreven door Jurjen. Meer weten over Google for Jobs voor jouw zorginstelling of zorgorganisatie? Of heb jij ook behoefte aan een op maat gemaakte online wervingscampagne voor jouw organisatie? Bel Jurjen op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op info@olifantmedia.nl.

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie