Terug naar het overzicht

Pinterest Ads: Het meest voordelige social kanaal van 2021?

‘Het lijkt net alsof jouw interieur van Pinterest komt!’ Het is bijna een begrip geworden om iets ‘Pinterest-waardig’ te noemen als het er perfect uit ziet. En dat is precies ook de missie van Pinterest: “to bring everyone the inspiration to create a life they love”.

Pinterest heeft zichzelf sinds 2010 neergezet als dé visuele zoekmachine voor inspiratie. Wist je dat 89% van de mensen zegt dat Pinterest hen helpt bij het vinden van nieuwe ideeën? En dat ruim 85 % van de Pinterest-gebruikers iets kocht nadat ze het op het platform zagen? Ja echt! Nadat je dit weet, wil je natuurlijk meteen Pinterest toevoegen aan jouw cross-channel strategie.

Wie scrollen er vaak op Pinterest?

Het lijkt voordehandliggend dat het overgrote deel van de Pinners vrouw is. Meer dan 60% van het internationale publiek bestaat uit vrouwen, blijkt uit onderzoek van Pinterest. Maar… Schrijf Pinterest niet af als je ook mannen wil bereiken met jouw marketingactiviteiten. Mannelijke pinners nemen elk jaar namelijk met maar liefst 50 % toe!

De interesses van de Pinners liggen zeer uiteen: mode, reizen, interieur, koken, gadgets, tuinieren, educatie of dieren. Je kunt het zo gek niet bedenken. En voor jou een grote kans om de juiste doelgroep te vinden op basis van deze uiteenlopende interesses.

Adverteren op Pinterest 

Bij Olifant Media maken we voor onze strategieën maar al te graag gebruik van het See-Think-Do-Care model van Google. Pinterest biedt oplossingen voor verschillende doelstellingen in deze gehele marketingfunnel:

Net als andere social media kanalen, heeft Pinterest ook een eigen Pinterest-tag. Met dit stukje code kun je de gegevens over de hele marketingfunnel van de klant bekijken, zodat je hieruit je conclusies kunt trekken. Daarbij kun je ook personen retargeten en nieuwe actalike doelgroepen maken.

Goedkoper dan andere social kanalen? 

Pinterest geeft aan dat zij 2.3 x lagere kosten per conversie leveren ten opzichte van advertenties op andere social mediakanalen. Wij ervaren hetzelfde. De kosten per 1.000 weergaven én kosten per klik zijn aanzienlijk lager dan de benchmark op de Facebook Family of Apps. Maar zet niet al je paarden in op een kanaal, maar voeg het toe aan je cross-channel strategie.

En een gaaf weetje voor de data-nerds onder ons. Door alle data dat Pinterest verzamelt, kunnen zij een trendrapport uitbrengen met verwachtingen over 2021. Download het rapport. In 2020 kwam 80 % (!) van hun voorspellingen uit.

Aan de slag! Zie jij het adverteren op zo’n uniek platform als Pinterest wel zitten? Of wil jij advies over het toevoegen van Pinterest in jouw marketingstrategie? Neem contact met ons op.

Bron

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie