Pinterest Ads: Het meest voordelige social kanaal van 2021?

Alert! 18 februari om 11.00 verzorgen wij een Pinterest Webinar. Interesse? Schrijf je in!

 

‘Het lijkt net alsof jouw interieur van Pinterest komt!’ Het is bijna een begrip geworden om iets ‘Pinterest-waardig’ te noemen als het er perfect uit ziet. En dat is precies ook de missie van Pinterest: “to bring everyone the inspiration to create a life they love”.

Pinterest heeft zichzelf sinds 2010 neergezet als dé visuele zoekmachine voor inspiratie. Wist je dat 89% van de mensen zegt dat Pinterest hen helpt bij het vinden van nieuwe ideeën? En dat ruim 85 % van de Pinterest-gebruikers iets kocht nadat ze het op het platform zagen? Ja echt! Nadat je dit weet, wil je natuurlijk meteen Pinterest toevoegen aan jouw cross-channel strategie.

Wie scrollen er vaak op Pinterest?
Het lijkt voordehandliggend dat het overgrote deel van de Pinners vrouw is. Meer dan 60% van het internationale publiek bestaat uit vrouwen, blijkt uit onderzoek van Pinterest. Maar… Schrijf Pinterest niet af als je ook mannen wil bereiken met jouw marketingactiviteiten. Mannelijke pinners nemen elk jaar namelijk met maar liefst 50 % toe!

De interesses van de Pinners liggen zeer uiteen: mode, reizen, interieur, koken, gadgets, tuinieren, educatie of dieren. Je kunt het zo gek niet bedenken. En voor jou een grote kans om de juiste doelgroep te vinden op basis van deze uiteenlopende interesses.

Adverteren op Pinterest
Bij Olifant Media maken we voor onze strategieën maar al te graag gebruik van het See-Think-Do-Care model van Google. Pinterest biedt oplossingen voor verschillende doelstellingen in deze gehele marketingfunnel:
- Bewustwording (See)
- Overweging (Think)
- Conversies (Do)

Met verschillende advertentie-formats kun je de doelgroep op verschillende plekken binnen het platform bereiken met jouw carrousel ad, video of standaardafbeelding. De doelgroeptools zorgen ervoor dat de advertenties bij de juiste personen worden uitgeleverd. Op Pinterest kun je targeten op basis van demografie, interesses, geuploade klantenlijsten en de zogenaamde ‘actalikes’ (vergelijkbare doelgroepen). Omdat Pinterest geen standaard social medium is zoals wij dat kennen, maar meer een visuele zoekmachine, kunnen we ook targeten op trefwoorden. Je bereikt hiermee personen die direct actie willen ondernemen door je targeting in te stellen met specifieke zoektermen.

Net als andere social media kanalen, heeft Pinterest ook een eigen Pinterest-tag. Met dit stukje code kun je de gegevens over de hele marketingfunnel van de klant bekijken, zodat je hieruit je conclusies kunt trekken. Daarbij kun je ook personen retargeten en nieuwe actalike doelgroepen maken.


Goedkoper dan andere social kanalen?
Pinterest geeft aan dat zij 2.3 x lagere kosten per conversie leveren ten opzichte van advertenties op andere social mediakanalen. Wij ervaren hetzelfde. De kosten per 1.000 weergaven én kosten per klik zijn aanzienlijk lager dan de benchmark op de Facebook Family of Apps. Maar zet niet al je paarden in op een kanaal, maar voeg het toe aan je cross-channel strategie.

En een gaaf weetje voor de data-nerds onder ons. Door alle data dat Pinterest verzamelt, kunnen zij een trendrapport uitbrengen met verwachtingen over 2021. Download het rapport hier. In 2020 kwam 80 % (!) van hun voorspellingen uit.

Aan de slag! Zie jij het adverteren op zo’n uniek platform als Pinterest wel zitten? Of wil jij advies over het toevoegen van Pinterest in jouw marketingstrategie? Geef je dan op voor ons Pinterest-webinar in februari

Bron: https://business.pinterest.com/nl/audience/

 

olifantmedia.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je olifantmedia.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.

 Cookies NIET accepteren