Terug naar het overzicht

Ongezouten Pinda #3

What’s new? Wij praten je bij over de een nieuwe test binnen Instagram, de distributiescore op Facebook én we lichten een interessante feature van Google Analytics uit. Lees je mee?

Linken in Instagram Stories zonder swipe-up?

Het is al lange tijd een frustratie voor veel kleine bedrijven: alleen accounts met meer dan 10 duizend volgers konden een link toevoegen aan hun Stories. Zonde! Want dit is een hele simpele en effectieve manier om meer verkeer naar je website te krijgen. Maar hier lijkt verandering in te komen, want Instagram heeft aangekondigd dat ze aan het testen zijn met zogenaamde linkstickers. Met deze sticker kan iedereen – of je nu wel of niet 10 duizend volgers hebt – URL’s toevoegen aan een Story. Nog een handigheidje: met de stickers kunnen volgers nog steeds reageren op een Story met link. Bij de swipe-up was dat namelijk niet mogelijk. Hopen dus dat we snel kunnen stickeren!

Je distributiescore op Facebook, wat is dat?

Een score die niet nieuw is, maar wel prominenter in beeld is gebracht op de tijdlijn. Maar wat zegt die score nu precies?

Het aantal weergaven van een foto-, link- of tekstbericht vergeleken met het gemiddelde aantal weergaven van je vorige 100 gepubliceerde berichten met hetzelfde type inhoud. Vergelijkingen zijn specifiek voor de tijd die is verstreken sinds de publicatie van een bericht. Als een fotobericht bijvoorbeeld 2 dagen en 4 uur geleden is gepubliceerd, wordt de distributiescore berekend door de weergaven van dit bericht te vergelijken met het gemiddelde aantal weergaven van je 100 vorige fotoberichten nadat deze 2 dagen en 4 uur waren gepubliceerd.” – Facebook, 2021.

Het komt erop neer dat, hoe hoger je score, hoe beter je post het organisch doet. Dit kan je dus veel vertellen over waar jouw doelgroep wél of niet goed op reageert.

Uitgelichte feature: Hoe achterhaal je de interesses van je websitebezoekers 

In Google Analytics kun je heel gemakkelijk de interesses van je websitebezoekers achterhalen. Met het interesserapport krijg je een goed beeld van wie jouw doelgroep is. In dit rapport staan 2 belangrijke aspecten:

1) Affiniteitscategorie: Dit gaat in op de interessegebieden van je doelgroep. Waar oriënteren zij zich vaak op?

2) In-market-segment: Dit gaat in op waar jouw doelgroep nog meer in geïnteresseerd is en wat zij op korte termijn graag zouden willen aanschaffen, of recent hebben aangeschaft.

Door je te verdiepen in de interesses van je doelgroep kun je beter inschatten welke personen je zou moeten targeten – zowel online als offline. Voor offline media kun je zo beter inschatten welke informatie je in je magazine zou kunnen adverteren. Online is het helemaal makkelijk te gebruiken – deze doelgroepen kun je namelijk 1-op-1 overnemen in je Google Ads-campagnes.

Weten waar je dit zelf kunt vinden? Ga naar ‘Doelgroepen’ binnen Google Analytics en klik ‘interesses’ aan. Hier vind je een overzicht en tada! Een verborgen pareltje.

Bekijk ook

Waarom een ghostwriter inschakelen voor jouw online personal brand

Je begrijpt hoe belangrijk het is om je online aanwezigheid te verbeteren en je personal brand te versterken op LinkedIn....
Blog

5 praktische tips voor een sterk online personal brand

Heb je net gelezen waarom jouw online personal branding zo cruciaal is? Mooi, want dan ben je vast benieuwd hoe...
Blog

De kracht van personal branding: waarom jouw online aanwezigheid cruciaal is

Wist je dat als mensen jouw naam zoeken via Google, jouw LinkedIn profiel vaak bovenaan in de zoekresultaten staat? Jouw LinkedIn-profiel...
Blog