Terug naar het overzicht

Influencer Marketing – Waar begin je?

Influencer Marketing campagnes in Nederland én het buitenland!

Influencer marketing is de nieuwste dienst binnen het Search & Social aanbod van Olifant Media. Er was altijd al een vraag vanuit onze opdrachtgevers, maar nog niet de juiste partner met een kwalitatief netwerk van influencers en heldere, transparante rapportages. In onze zoektocht naar een partner voor het voeren van influencer campagnes kwamen we dit begin dit jaar uit bij Join Influencer Marketing met een wereldwijd netwerk van maar liefst 7 miljoen influencers.  De kracht van influencer marketing is dat niet jij (wij van wc-eend adviseren: wc-eend), maar één persoon met een grote schare fans en volgers jouw verhaal deelt. De influencer heeft binnen een medium als Facebook, Instagram of YouTube zijn of haar eigen community opgebouwd. Sluit deze aan bij jouw merk dan biedt het mogelijkheden om zo jouw doelgroep(en) via een andere weg te benaderen. 

Basisregels voor het opstellen van een influencer campagne

Jij gaat je een influencer campagne optuigen! Waar moet je dan op letten? Allereerst is het goed om te realiseren dat de meeste influencers niet bij jouw merk passen. Enzo Knol is leuk en heeft veel jonge volgers, maar als dat niet jouw doelgroep is dan kan je je marketingbudget beter elders investeren.  

Bedenk daarom goed:
1.    Wie wil je bereiken en welke influencers passen bij die doelgroep? 
2.    Wat wil je dat de influencers over jouw merk vertellen?
3.    Wanneer is jouw influencer campagne een succes? 

Welke influencers passen bij jouw merk? 

Alleen in Nederland zijn er al duizenden soorten influencers te vinden die tal van thema’s vertegenwoordigen. Algemene onderwerpen, zoals reizen, mode, architectuur, sport, koken, enzovoort. En daarbinnen zijn er weer niche influencers te vinden zoals pretpark specialisten, plus-size fashionista’s, tuinbloggers, fiets fanaten en sushi-experts. Je kunt influencers opdelen in vier groepen:
•    Nano – 100 – 5.000 volgers
•    Micro – 5.000 tot 50.000 volgers 
•    Macro – 50.000 tot 100.000 volgers
•    Meso – >100.000 volgers
Hoewel niches vaak een kleinere community van fans en volgers tellen, betekent het niet dat ze minder impact kunnen maken dan een influencer met landelijke faam. De vraag is wat je wilt bereiken met jouw campagne. Wil je op een bepaald moment zoveel mogelijk bereik? In dat geval is een influencer met een miljoen fans en volgers, die naadloos aansluit bij jouw merk, een interessante overweging. Echter, hecht je waarde aan een combinatie van bereik én interactie (engagement) dan is het gunstiger om micro en macro influencers in te zetten.  Micro- en Macro influencers hebben weliswaar kleinere communities, maar deze zijn veel hechter en kennen vaak een hoog engagement. Ook nemen deze influencers nog de tijd om interactie aan te gaan met hun achterban. Voor dezelfde investering van één influencer met een miljoen volgers kan je ook overwegen om een tiental kleinere influencers in te zetten. Een bijkomend voordeel is dat je ze dan ook kunt spreiden over een langere periode en kunt meenemen in een ‘always on’ campagne.  

Werkwijze 

We beginnen met het formuleren van de doelstelling van de campagne en de doelgroepen die we willen bereiken. Met deze informatie kunnen wij binnen het platform een selectie influencers samenstellen. We krijgen hierbij hulp van onze accountmanager. De selectie wordt met elkaar doorgenomen en bij akkoord kunnen we hen benaderen via het platform. Daarvoor is een goede briefing essentieel; wie ben je, waarom wil je samenwerken, wat verwacht je van de influencer, etc. 

De kosten worden bepaald door de content die jij van de influencer verlangt. Voor een vast bericht in hun feed betaal je doorgaans meer dan voor een tijdelijke Story. Het contact loopt geheel via het influencer platform waar men doorgaans binnen enkele dagen aangeeft samen te willen werken of niet.  Gaan ze eenmaal aan de slag dan ontvang je een notificatie wanneer ze een bericht hebben geüpload. Jij kan deze eerst beoordelen alvorens ze live gaan. Daarna kan je in het platform de exacte impact – bereik of vertoningen, absolute interacties, engagement percentage – bijhouden.  Een aantal punten die je in een influencer samenwerking wilt afstemmen: 
•    Maak het persoonlijk! Denk na hoe je aan hun dagprogramma of testproduct een persoonlijk extraatje kan koppelen. Influencers waarderen dit en dat heeft invloed op het bouwen van een loyale samenwerking en de social impact die zij bereid zijn om te maken. Daarnaast voorkom je eenheidsworst, want voor de geloofwaardig van je merk wil je voorkomen dat tientallen influencers allemaal hetzelfde verkondigen.
•    Gebruik een hashtag! Jij kan weliswaar alles bijhouden via het platform, maar jouw achterban en stakeholders niet. Stem daarom met influencers een hashtag af (bestaand of nieuw), zodat je daarnaar kunt verwijzen. 
•    Beeldmateriaal gebruiken! Het is niet vanzelfsprekend dat je de foto’s en video’s van influencers mag kopiëren voor eigen gebruik. Stem dit van tevoren af en gebruik deze mogelijkheid om je eigen beeldbank te vergroten.
•    Voer promoties! Het is mogelijk om een bericht van een influencer te promoten. Zo kan je succesvolle berichten een extra boost geven. Influencers staan hier doorgaans voor open, omdat daarmee hun eigen naamsbekendheid ook wordt vergroot, maar ook hier geldt dat je het eerst om goedkeuring moet vragen.  

Resultaten influencer marketing

Zoals eerder gezegd kunnen de resultaten sterk verschillen per influencer, maar laten we een voorbeeld geven van een micro influencer met een community van zo’n 15.000 Instagram volgers die valt in de categorie ‘moeder / gezin met jonge kinderen’. De investering bedroeg 335 euro voor 1 Instagram bericht in haar feed, waar de opdrachtgever de rechten over ontving. Haar bericht realiseerde binnen een week 116.000 weergaven waarvan 110.000 uniek en ruim 2.200 interacties.  Voeren we met hetzelfde bedrag promoties vanaf het bedrijfsaccount dan kunnen we ongetwijfeld meer bereik genereren, maar het is de vraag of we dan dezelfde mate van interacties behalen. Daarnaast spreken we via de influencer nieuwe groepen aan en verspreiden we jouw merk via meerdere platformen en accounts. 

Kosten van influencer marketing 

Wat kost influencer marketing? Een beetje een flauw antwoord, maar het verschilt sterk per campagne en is afhankelijk van meerdere factoren. De belangrijkste is welke influencer(s) je voor jouw campagne afneemt: micro, macro, meso. En dan is de vraag hoeveel berichten je inkoopt. En tot slot wil je misschien ook nog een promotiebudget inzetten. Je begrijpt het al, ‘the sky is the limit’, maar laten we het erop houden dat je al een influencer campagne kunt opzetten vanaf €950 exclusief de kosten voor de influencer content. Afhankelijk van het aantal en type influencers kunnen de kosten oplopen van een paar honderd tot duizenden euro’s. Laat ons onderzoeken wat er mogelijk is met jouw marketingbudget.

Meer weten?

Ben je benieuwd naar wat influencer marketing voor jouw organisatie kan betekenen en welke influencers goed passen bij jouw product of dienst? Neem dan contact met ons op en we geven je graag een rondleiding door het platform en de kansen die er liggen.

Bekijk ook

Fossiel standaard een big deal?

Dat we wereldwijd de klimaatverandering moeten aanpakken, is geen vraag meer. Het is duidelijk dat het roer om moet –...
Blog

De 3 voordelen van regionale targeting op TikTok

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om jouw doelgroep regionaal te bereiken via TikTok. TikTok is niet alleen het...
Blog
Influencer marketing

Best practices voor het werven van studenten in het digitale tijdperk

Online studenten werven betekent: een aanpak creëren die perfect past bij Generatie Z. Dit is een generatie met specifieke kenmerken....
Blog
Strategie