Duidelijkheid met Microsoft Clarity

Meer weten of zelf aan de slag met Microsoft Clarity? Vraag hier de whitepaper aan!

Weten wat onduidelijk is op je website? Of welke elementen op je website over het hoofd worden gezien of verwarring scheppen? Dan moet je zeker meer weten over Microsoft Clarity.

 

Microsoft's Clarity is een nieuwe, gratis analysetool die statistieken over websitegebruik, sessie-opnames en heatmaps biedt. In vergelijking met bijv. Google Analytics kun je niet alleen kijken naar de cijfers maar kun je ook daadwerkelijk zien hoe men navigeert op de website. Microsoft Clarity zorgt ervoor dat je op een snelle en overzichtelijke manier kunt begrijpen hoe de gebruikers zich op jouw site gedragen. Je kan via de opnames bekijken hoe bezoekers op de website navigeren. Op deze manier kunnen we zien waar er nog verbetermogelijkheden zijn voor de site en zo het conversies verhogen.

 

Wat kan je met Microsoft Clarity?

  • Recordings: Video opnames van je websitebezoeker
  • Heatmaps: Waar klikt of scrollt men het meeste op?
  • Dashboard met overview van belangrijke data

 

Welke inzichten halen jullie uit Microsoft Clarity?
Wij hebben een whitepaper gemaakt waarin we een gedeelte van een Microsoft clarity onderzoek hebben toegevoegd. Sommige informatie is vervangen of gemaskeerd vanwege de privacy. Wil je deze whitepaper ontvangen schrijf je dan nu in met jouw emailadres.

 

Wat zijn de voordelen?
Wij hebben de voordelen hiervan even op een rijtje voor je gezet:

  • Je kan kwalitatief onderzoek doen zonder veel voorbereidingswerk
  • Statistieken zeggen ons iets, maar Clarity laat het ons zien
  • Het is gratis te gebruiken
  • GDPR proof (zie kopje privacy)
  • Installatietijd van 2 minuten
  • Opnamens filteren op de meest belangrijke gegevens:
    • Kanaal
    • Tijd op de pagina
    • Uitstappagina
    • Rage clicks
    • Bezochte pagina's
    • etc. 

 

Onze tips

1. Koppel je Google Analytics account aan Microsoft Clarity

Door Google Analytics te koppelen aan Microsoft clarity kan je data die je aan het analyseren bent visueel maken. Je kan dit instellen in Micrososoft Clarity binnen met slechts een paar klikken. Eenmaal ingeschakeld, geeft Clarity informatie terug aan Google Analytics. Zo kunt je zien welke Clarity-opnamen zijn gekoppeld aan jouw Google Analytics-sessies. Op die manier krijg je 'het beste van beide' platforms.

Om een opnamen vervolgens in Google Analytics te zien voeg je een secundaire dimensie toe genaamd Clarity Playback URL.

2. Maak gebruik van de filtermogelijkheden in het dashboard

Zoals je van een analysetool mag verwachten, biedt Clarity een uitgebreid overzicht in de vorm van een dashboard. Dit bevat alle gebruikelijke soorten statistieken die je zou verwachten; sessietellingen, totaal aantal gebruikers, paginaweergavedetails en dergelijke. Naast de gebruikelijke statistieken, probeert Clarity wel een aantal slimme inzichten te bieden. Concreet probeert het te identificeren wanneer gebruikers wrijving ondervinden. Speciale rapporten zoals 'rage clicks' en 'overmatig scrollen' laten gebruikers zien die mogelijk in de war of geïrriteerd waren. Door hiernaar te kijken, kun je erachter komen waar je website jouw gebruikers in de steek laat. Het oplossen van deze problemen kan een uitstekende manier zijn om de betrokkenheid te verbeteren, bouncepercentages te verlagen of conversies te verhogen.

3. Bekijk niet alle opnames maar filter deze

Het is natuurlijk een onbegonnen werk om alle video-opnamens te bekijken. Om alleen de meest waardevolle opnames te, kun je filters gebruiken om gegevens met specifieke criteria te zien. Je wilt bijvoorbeeld sessie-opnames zien waarbij de gebruiker een formulier heeft ingevuld, of heatmaps bekijken van pagina's waarop gebruikers gefrustreerd lijken. Het combineren van meerdere filters kan een goede manier zijn om in het gebruikersgedrag te duiken en problemen te vinden die kunnen worden opgelost.

Filteren wordt echt krachtig wanneer je aangepaste tags gaat gebruiken.

4. Gebruik eigen aangepaste tags om opnames te filteren

Enkele toepassingen voor aangepaste tags zijn het bijhouden van 'conversiegebeurtenissen' op jouw website, zoals wanneer gebruikers dingen kopen , accounts registreren of formulieren invullen. Enkele minder voor de hand liggende, maar ook nuttige filters zijn bijvoorbeeld het bijhouden of de gebruiker is ingelogd , of naar welk type pagina ze kijken. Met die tracking op zijn plaats, kunt je jouw dashboards en rapporten filteren om te zien hoe specifieke gebruikers zich gedroegen. Helaas is er geen manier om gefilterde gegevens te vergelijken (met alle gegevens of met andere gefilterde gegevens). Dat betekent dat je bijvoorbeeld de 'conversieratio' tussen verschillende aangepaste tags niet kunt vergelijken.

Meer weten of wil jij aan de slag met Microsoft Clarity? Vraag hier de whitepaper aan!

olifantmedia.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je olifantmedia.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.

 Cookies NIET accepteren