5x kansen voor de reisindustrie

De Corona-crisis houdt de gemoederen flink bezig. Bedrijven hebben het zwaar, reisorganisaties hebben het zwaar in het kwadraat. Vluchten worden gecanceld, grenzen worden gesloten en vakanties worden geannuleerd … The World Tourism and Travel Council (WTTC) schat het omzetverlies in deze sector in op 25% en verwacht dat er maar liefst 50 miljoen banen verloren zullen gaan. Kortom: deze crisis is een ongekende klap voor de reisindustrie. Gelukkig zijn er toch nog een paar kleine lichtpuntjes waar toeristische organisaties op in kunnen spelen tijdens deze donkere periode. We lichten ze graag voor uit, toe en op:



#1 Online bereik is goedkoper dan ooit
“Mensen boeken nu geen reizen, dus we gaan nu ook niet adverteren.” Een logische gedachte waar we tóch graag een kleine kanttekening bij willen maken. De online concurrentie in de reisindustrie is op dit moment namelijk extreem laag! Er wordt, binnen deze sector, weinig geadverteerd terwijl de hele wereld juist op dit moment continu online is. Dit betekent dat jouw doelgroep erg makkelijk te bereiken is. Het gevolg? Je kosten per 1.000 weergaven zijn laag, waardoor je voor hetzelfde geld veel meer personen kunt bereiken.

#2 Communicatie, communicatie en nog eens communicatie
Klantcontact was nog nooit zo belangrijk. Als reisorganisatie word je makkelijker als ‘de boosdoener’ gezien doordat je klanten moet vertellen dat hun reis helaas niet door kan gaan. De truc? Draai het om! Zorg ervoor dat dit voor de klant een positieve ervaring met jouw bedrijf wordt. Hoe? Door er te zijn. Houd je klanten op de hoogte, wees eerlijk en verschaf informatie. Een van onze klanten, Riksja Travel, heeft de afgelopen weken een vloedgolf aan positieve recensies ontvangen wegens het goede klantcontact tijdens deze periode; iets wat op de lange termijn heel waardevol kan zijn.

Afbeelding kan het volgende bevatten: buiten
Bron: Riksja Travel Facebook

#3 Maak gebruik van de lange customer journey
Een reis boeken is een proces. Het komt zelden voor dat iemand gelijkt een ticket koopt als zij besluit op vakantie naar Zuid-Afrika te willen. Hier gaan dagen, weken, soms wel maanden van research aan vooraf. Maak hier gebruik van! Zorg ervoor dat je nu al aanwezig bent door landen uit te lichten die bijvoorbeeld voor de meeste omzet zorgen. Wie weet is dat dan de eerste reis die men boekt zodra deze crisis voorbij is.

#4 "Toerisme is een basisbehoefte geworden..."
… aldus hoogleraar Bob McKercher, die de gevolgen van de Aziatische sarsepidemie onderzocht. “Ik verwacht een tijdelijke dip, gevolgd door een sterk herstel. Na sars, vreesden betrokkenen, zou de reismarkt wel een jaar nodig hebben om te herstellen. Dat bleek minder dan een maand.” Speel hierop in met je online marketing. Wees voorbereid op wat er komen gaat - niet alleen het negatieve, maar zeker ook het positieve! Nu het wat rustiger is met de boekingen, is er wellicht meer tijd om na te denken over de marketingstrategie die je later dit jaar kunt gaan voeren. Denk na over grote campagnes - hoe ga je deze aanpakken? Wie ga je bereiken? Wat ga je communiceren? Maak gebruik van de tijd die je anders niet hebt.

#5 Inspireer
Dat je op dit moment geen reizen of activiteiten kunt aanbieden, betekent niet dat je niet aanwezig kunt zijn op social media. Ga voor de inspirerende aanpak. Deel foto’s, quotes, video’s of andere sfeerbeelden van allerlei mooie plekken op de wereld. Door (potentiële) reizigers te inspireren, spoor je ze aan om na te denken over toekomstige reisplannen. Leg de focus niet op de beperkingen van het heden, maar op de mogelijkheden van de toekomst.


Inspire Schitts Creek GIF by CBC

Bronnen:
De Ondernemer, Reuters, Econsultancy

olifantmedia.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je olifantmedia.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.

 Cookies NIET accepteren