5 redenen waarom iedere webshopeigenaar moet werken met een (price)crawler



De laatste jaren zijn pricecrawlers in opkomst. En terecht! Software die jouw productprijzen vergelijkt ten opzichte van concurrenten zijn de way-to-go. In deze blog leggen we je uit waarom het crawlen van competitie een van de belangrijkste features is die webshop-eigenaren helpt succesvol een shop te runnen.

1. Je weet welke producten competitief zijn
Met doorgaans duizenden producten in de webshops van onze klanten, wordt het bijna onmogelijk om producten te vergelijken met de competitie. De meest voorkomende manier om kansrijke producten te ontdekken is door verkoopdata te vergelijken. Dit is een goede, maar hele reactieve vorm van sturing:



Zo weet je als webshop-eigenaar pas of een product goed presteert op het moment dat je voldoende traffic naar je pagina’s hebt getrokken. Met behulp van een pricecrawler kun je voorspellen of een product kansrijk in de markt ligt op basis van voorraad, levertijd en prijs. Je kunt een inschatting maken of consumenten geneigd zijn om jouw product te kopen in plaats van die van de competitie.

Neem bovenstaand voorbeeld; de “Adidas energy boost 3” is bij onze webshop gemiddeld 12,5% duurder dan op Ebay & Amazon. Hoe realistisch is het om dit product – bij gelijke levertijd en voorwaarden – te verkopen? Dit terwijl er 310 producten voordeliger zijn dan de competitie die ze aanbiedt. Advertentiebudget is dan ook beter uitgegeven op de producten die gelijk- of voordeliger geprijsd zijn dan de competitie.

2. Je kunt de prijselasticiteit uitrekenen
Door een pricecrawler te implementeren en de concurrenten in de gaten te houden, kun je ook uitrekenen wat je conversieratio doet bij het verhogen van je productprijs. Met andere woorden; leidt 10% prijsverhoging ten opzichte van je competitie ook tot 10% lager conversieratio? Is het voordeliger prijzen van je producten verstandig, of houd je onderaan de streep meer marge over als je de prijzen marktconform / boven de marktprijs zet?


3. Je kunt converterende variabelen benoemen en je aanbod daarop aanpassen
Met een crawler kun je niet alleen prijzen van de competitie downloaden, maar ook andere data die het beslissingsproces van je klant beïnvloedt. Denk bijvoorbeeld aan: 
- Heeft de concurrent alle maten op voorraad (s, m, l, xl, xxl)?
- Is het product op voorraad bij alle concurrenten?
* Zo niet, dan kan de prijs van jullie producten iets omhoog door schaarste.
- Op welke platformen bieden concurrenten producten aan?
* Hoe ziet de competitie er op Google Shopping uit ten opzichte van een Amazon, Bol.com of andere platformen?


4. Productprijs als rankingfactor van Google Shopping



Productprijzen worden genoemd als rankingfactor voor Google Shopping. Door je prijzen nauwlettend af te stemmen op de markt kun je dus rekenen op lagere CPC’s in Google Ads. Lees ook het artikel op Search Engine Land over productprijzen en Google Shopping: “Product pricing is key in Google Shopping”.

5. Merkeigenaar? Houd de adviesprijs van je resellers in de gaten
Ben je de eigenaar van een merk en verkopen jouw resellers producten online? Houd eenvoudig in de gaten of jouw resellers zich aan de afspraken houden. Binnen één oogopslag zie je de partijen die jouw merk binnen het prijsniveau begeven van jouw wensen.




Kortom: inzetten die pricecrawler! Wij adviseren je graag bij het kiezen van de juiste tooling, de implementatie en de marketingstrategie die je kunt voeren op basis van je pricecrawler.

olifantmedia.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je olifantmedia.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.

 Cookies NIET accepteren