Recruitmentcampagne: werf 1.000 artsen
De belangrijke rol van de GGD GHOR Nederland – als belangenbehartiger voor de publieke gezondheid en veiligheid in Nederland – is niet te missen in de Covid pandemie. De GGD bestaat uit 25 separate organisaties. Deze GGD regio’s opereren zelfstandig, en bepalen zelf hun beleid.
- Wie: GGD GHOR
- Wat: Recruitmentcampagne: werf 1.000 artsen
- Pay off: Op naar 1.3 miljoen prikken per week
De uitdaging: Medische supervisor artsen
Begin 2021 werd het vaccinatieprogramma opgezet met de intentie om 1,3 miljoen prikken per week te zetten. 150 priklocaties over heel Nederland werden ingericht en in rap tempo werden prikkers geworven en vaccins verspreid. Het enige dat nog ontbrak waren ruim 1.000 medische supervisor-artsen. Deze artsen zijn medisch eindverantwoordelijk, en zij verklaren en controleren of de prikkers bekwaam zijn, selecteert of iemand vaccinatie geschikt is, treedt op bij medische voorvallen op de locatie en beantwoord alle vragen van burgers. Zonder deze artsen kon de GGD GHOR niet opschalen.
De uitdaging was complex omdat de GGD GHOR bestaat uit 25 regio’s met ieder z’n eigen beleid en bezetting. De vacaturefunctie was gelijk, maar je zag per regio verschillen in benodigde uren en salaris. Kortom, de campagne moest een leadgeneratie campagne zijn met een focus op werving, terwijl iedere GGD GHOR regio zelf de selectie deed.
Strategie: Vaccineer Nederland
Olifant Media en Bureau O sloegen de handen ineen om samen op zoek te gaan naar deze medische supervisor-artsen met de campagne Vaccineer Nederland. Hierbij voerden wij de online campagne uit, terwijl Bureau O het concept uitdacht. Onze strategie focuste zich op de basisartsen. Iedereen die de opleiding geneeskunde heeft afgerond is een basisarts (zowel anios als aios), mits BIG geregistreerd. Denk hierbij aan huisartsen die parttime werken, waarnemers, anios en aios in opleiding en pensionado artsen. Uitingen met verschillende motivaties om mee te helpen aan het vaccinprogramma bereikten deze doelgroep via onze online marketing campagne op Facebook, Instagram, LinkedIn, Google Ads en Google Display en verwezen hen naar een aparte campagnepagina.
In onze online aanpak hielden we rekening met de verscheidenheid aan artsen en maakten we gebruik van vijf activaties. Met LinkedIn bereikten we ruim 100.000 personen in de doelgroepen ‘opleiding geneeskunde’, ‘huisarts’, of ‘arts, arts-assistent en medisch dokter’. Op Facebook en Instagram maakten we gebruik van interesses en scherpten we de campagne aan met behulp van lookalike doelgroepen, naarmate we meer relevante bezoekers naar de website trokken. Banners in het Google Display netwerk bereikten de groep alumni geneeskunde van de 8 universiteiten in Nederland. We kochten banners in op vakmedia, zoals medischcontact. En via Google Ads attendeerden we mensen die zoekopdrachten uitvoerden zoals ‘vacature arts’ op de mogelijkheid om bij de GGD GHOR aan de slag te gaan. Tijdens de campagne hielden we rekening met de 25 gebieden en schakelden we campagnes uit, zodra hier de gewenste bezetting was bereikt.
Resultaat
In een tijdsbestek van twee maanden wisten we 17.135 unieke personen naar de campagnepagina te trekken, waarvan 2.922 personen doorklikten naar een sollicitatie. Voor de deadline waren de ruim 1.000 medische supervisor artsen geworven en waren alle priklocaties volop in bedrijf.
De succesfactoren
In onze online aanpak hielden we rekening met de verscheidenheid aan artsen en maakten we gebruik van vijf activaties. Dat was bepalend voor het succes. Met LinkedIn bereikten we ruim 100.000 personen in de doelgroepen ‘opleiding geneeskunde’, ‘huisarts’, of ‘arts, arts-assistent en medisch dokter’. Op Facebook en Instagram maakten we gebruik van interesses en naarmate we meer relevante bezoekers naar de website trokken scherpten we de campagne aan met behulp van look-a-like doelgroepen. Banners in het Google Display netwerk bereikten de groep alumni geneeskunde van de acht universiteiten in Nederland. We kochten banners in op vakmedia, zoals Medisch Contact. En via Google Ads attendeerden we mensen die zoekopdrachten uitvoerden zoals ‘vacature arts’ op de mogelijkheid om bij de GGD GHOR aan de slag te gaan. Tijdens de campagne hielden we rekening met de 25 gebieden en we schakelden campagnes uit zodra ergens de gewenste bezetting was bereikt. Dat kon ook, want de GGD GHOR had op tijd alle 1.000 medische supervisor artsen op de juiste plek.
Nieuwsgierig geworden naar meer marketingmogelijkheden binnen de zorg? Ontdek het op onze pagina voor zorgorganisaties. Neem ook gerust contact op!