Terug naar het overzicht

100 sollicitaties in de zorg in 90 dagen

Al voor de coronapandemie uitbrak, stond de zorg onder druk en was de vraag naar zorgverleners groot. In de jaren die volgden nam deze vraag alleen maar verder toe. Zo ook bij ActiVite, een zorgorganisatie die zorg en hulp verleent aan mensen vanuit de collectieve voorziening. Toch wisten zij met een sterke online campagne een recordaantal sollicitanten aan te trekken.

De uitdaging:

100 sollicitanten in 90 dagen

ActiVite is actief in de regio groot Leiden met zowel zorg thuis als met het wonen met zorg, bijvoorbeeld in een verpleeghuis. Het is een maatschappelijke onderneming die draait op publieke middelen en natuurlijk de inzet van duizenden zorgverleners. Maar hoe vinden ze die zorgverleners? Hoe zorg je dat jouw vacatures worden gevonden in deze zwaarbevochten markt? Zeker wanneer je op salaris en andere voorwaarden bent gebonden aan CAO’s en het moeilijk is om je te onderscheiden van je concurrenten?  Met een goede online wervingscampagne! Samen met ActiVite hebben we hun eerste grootschalige online wervingscampagne opgezet. Het doel: 100 sollicitanten krijgen in 90 dagen. In die periode wilden we ook zoveel mogelijk kennis verzamelen en optimalisaties verrichten aan de vacatureomgeving, zodat ActiVite ook na deze campagneperiode structureel succesvoller is in het werven van kwalitatief goed zorgpersoneel.

Strategie:

De aanpak van de wervingscampagne zorgpersoneel 

Voor het werven van zorgpersoneel kozen we voor een zoekmachinemarketing campagne die bestond uit Google Ads, Bing Ads en Google for Jobs. Google for Jobs is een slimme manier om je vacatures in te richten, waardoor Google ze nog beter kan indexeren. Het is een – te vaak onbenutte – kans om de vindbaarheid van je vacatures organisch te vergroten. We stuurden op een zo hoog mogelijk vertoningsaandeel op primaire zoekopdrachten, die we in samenspraak met ActiVite samenstelden. Ook het partnernetwerk van Google namen we mee in de campagne.

De SEO-aanpassingen die we maakten in de vacatures hebben een blijvend positief effect op alle toekomstige vacatures. De vacatures van ActiVite stonden op het externe platform Easycruit, waarop de Google for Jobs aanpassingen helaas niet mogelijk waren. We hebben onze tijd daarom besteed aan het inzichtelijk maken van het bezoekersgedrag op dit platform.

Het resultaat!

Missie geslaagd!
In drie maanden tijd ontving ActiVite maar liefst 115 online sollicitaties. De organische vindbaarheid van vacatures nam toe en de data van het solicitatietraject is inzichtelijk gemaakt.

Meer zichtbaarheid en websitebezoekers dan verwacht!
Dit kwam mede door het gebruik van advertenties met afbeeldingextensies, die een CTR (click-through-rate) van bijna 17% realiseerden, wat 3,5% boven het landelijke gemiddelde ligt.

De succesfactoren

Het succes van de campagne schrijven we toe aan twee factoren. Allereerst was de effectiviteit van onze campagnes groter naarmate we meer specifieke advertentiegroepen aanmaakten met een focus op functie en locatie. In Alphen aan den Rijn, Leiderdorp, Roelofarendsveen, Leiden, Voorhout, Noordwijk, Katwijk en andere gemeenten spraken we mensen aan met specifieke advertenties die voor dat gebied golden. De tweede succesfactor was dat we de hele sollicitatie-funnel inzichtelijk hebben gemaakt. Hierdoor wisten we precies hoeveel mensen naar de vacaturepagina zijn gegaan, welke vacatures ze bekeken, hoever ze in het sollicitatieproces kwamen en hoeveel mensen tot een afgeronde sollicitatie kwamen. Op grond van deze inzichten konden we optimalisaties toetsen om onze campagnes, de vacatures en de website aan te passen naar nog meer resultaat. 

Heb jij ook behoefte aan een op maat gemaakte online campagne voor jouw organisatie? Neem dan contact op!

Bekijk ook