Zo maak je als museum optimaal gebruik van gratis advertentiebudget van Google
‘Bijna de helft van de musea in rode cijfers’ en ‘Musea trekken weer minder bezoekers’. Sla het nieuws er maar op na: musea in Nederland hebben het zwaar. Het aantal bezoekers in 2021 daalde naar 11,8 miljoen. Tel daar de hoge energiekosten en de stijgende inflatie bij op en het plaatje is compleet. De meeste musea kunnen dus wel wat gratis promotie gebruiken. Goed nieuws, dat kan! Google stelt een gratis advertentiebudget beschikbaar om Google Ads in te zetten voor non-profit organisaties. Met deze tips weet je hoe je het aan moet pakken om je campagne tot een succes te maken.
Voor je aan de slag gaat, heb je een Google Ad Grant account nodig. Werk je voor het eerst met Google Grants? Lees dan eerst dit artikel. Daarin vind je handige tips en alles wat je moet weten over het opzetten van je account en aan welke voorwaarden je moet voldoen.
Een sterke campagnestructuur
Heb je het budget van Google? Zorg dan voor een sterke campagnestructuur. Als mensen in Google zoeken naar jouw museum, dan wil je natuurlijk bovenaan staan. Zorg dus in ieder geval voor een campagne voor die naam. Maar het advertentiebudget dat Google beschikbaar stelt, is groot genoeg om daarnaast andere campagnes in te richten. En als museum zijn er genoeg onderwerpen waarmee je kunt adverteren. Denk aan de vaste exposities, wisselende tentoonstellingen en recente gebeurtenissen.
Hoe plaats je al deze onderwerpen in je campagnestructuur? Met dit stappenplan.
Zorg voor vindbaarheid op je merknaam
Wanneer iemand de naam van je museum googelt, zou je al op de eerste plaats moeten verschijnen of daar heel dichtbij. Waarom dan nog een campagne voor de naam van het museum? Omdat dit ervoor zorgt dat veel bezoekers doorklikken naar je site en je het criterium van 5% CTR haalt.
Zorg er daarbij voor dat je gevonden wordt op woordgroepen die uniek zijn voor jouw museum. Denk aan een combinatie van museumnaam, de naam van de locaties en eventuele prominente medewerkers zoals oprichters en directeuren.
Zorg voor vindbaarheid op algemene termen
Speel in op het zoekgedrag van de bezoeker en zorg ervoor dat je site vindbaar is voor bezoekers in verschillende fases van de customer journey. Iemand die jouw museum nog niet kent zoekt bijvoorbeeld op ‘musea bij mij in de buurt’ of ‘musea in [vul plaatsnaam in]’. Iemand die verder is in de funnel, zoekt eerder naar iets specifieks. Dan wordt de zoekopdracht ‘naam van het museum’ en ‘locatie’ bijvoorbeeld uitgebreid met ‘adres’, ‘openingstijden’ of ‘tentoonstelling’.
Houd er rekening mee dat er meer adverteerders zijn met een campagne op de algemene zoektermen ‘museum bij mij in de buurt’ of ‘museum [vul plaatsnaam in]’. Er is dus geen garantie dat je bovenaan de pagina komt.
Zorg voor vindbaarheid op specifieke termen
Ook op specifieke zoektermen wil je zo hoog mogelijk in Google verschijnen. Het is slim om hier aparte campagnes voor in te stellen. Denk bijvoorbeeld aan een losse campagne voor een expositie. Deze kun je vullen met advertenties over de werken in de expositie én over de maker of kunstenaar. Maar er zijn meer mogelijkheden. Denk aan een campagne om de afdeling educatie te ondersteunen of een campagne voor het werven van donateurs.
Zet dynamische zoekadvertenties in
Dynamische zoekadvertenties zijn advertenties die door Google worden samengesteld op basis van de inhoud van de site en niet op basis van de zoekwoorden die je hebt ingesteld in Google Ads. Dat geeft je de mogelijkheid om iemand die zoekt op relevante onderwerpen die niet opgevangen worden uit je andere campagnes, toch een advertentie te laten zien.
Je laat Google de opgegeven pagina’s crawlen en de inhoud uitlezen. Hiermee kun je een campagne maken die van toepassing is op een deel van je site.
Tip: zie je veel dezelfde zoektermen terugkomen in de campagne? Overweeg dan of het relevant is om deze zoekterm uit te sluiten en hier een losse campagne voor in te stellen.
Alleen een campagne instellen is niet voldoende
Het goed opzetten en onderhouden van een Google Ads account kost tijd en heeft vaak niet de hoogste prioriteit op de marketingafdeling. Toch moet het geen ondergeschoven kindje zijn. Want om je campagne krachtig en effectief te houden, is het van belang om de juiste conversies goed te meten. Als je e-commerceomgeving goed is ingesteld, kun je bijvoorbeeld zien in welke mate je Google Grants campagnes hebben bijgedragen aan de ticketverkoop.
Denk verder dan alleen kaartverkoop
Het is niet alleen de kaartverkoop die er toe doet. Google Grants is een perfecte manier om alle fases van de customer journey te ondersteunen.
Het Verzetsmuseum verbetert de kaartverkoop via Google Grants
Hoeveel toegevoegde waarde Google Grants kan hebben, zien we terug bij het Verzetsmuseum in Amsterdam. Wij hebben verschillende Google Ads campagnes voor hen opgezet. Doordat we dit account actief bijhouden, zijn zij nu vindbaar op relevante zoektermen. De advertenties worden niet alleen vertoond op specifieke zoektermen als “Verzetsmuseum”, maar ook op generieke zoektermen zoals “tentoonstelling Nederlands-Indië”. Via deze zoekterm verkopen zij tickets voor hun tentoonstelling over Indonesië.
Kortom: adverteren via Google Grants is een prachtige kans voor jouw museum om meer bezoekers te trekken. Zeker met een stevige campagnestructuur.
Het bijhouden van je Google Grants account is essentieel. Controleer je account regelmatig en optimaliseer waar nodig. Investeer tijd en zorg in je account om de beste resultaten te behalen.
Dit artikel is geschreven door Michiel. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Michiel op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op info@olifantmedia.nl.