Zo bereik je als onderwijsinstelling Gen Z
De nieuwe lichtingen studenten valt onder Generatie Z, ofwel jongeren die opgegroeid zijn met technologie en die vrijwel alles online doen. Ook de keuze voor hun studie begint vaak online. Hoe zorg je er als onderwijsinstelling voor dat je opvalt bij deze doelgroep? We nemen je mee in de belevingswereld van Gen Z en delen tips met je over effectieve campagnes.
Gen Z = generatie van de sociale media
Generatie Z, geboren na 2000, is een generatie die enorm digitaal is. Opgegroeid met de smartphone en internet, brengt deze groep veel tijd door op sociale media. Dat maakt platforms als Instagram, Snapchat en TikTok tot interessante kanalen voor onderwijsinstellingen, want daar bevinden zich de studenten van de toekomst! Het mooie is dat deze platforms zich perfect lenen voor het visueel presenteren van studentenactiviteiten, succesverhalen en het campusleven. Voor het delen van de meer serieuze aspecten van opleidingen, zoals toekomstperspectief en carrière maken, is LinkedIn een waardevol kanaal. Ook voor het promoten van deeltijdopleidingen is LinkedIN place to be, bijvoorbeeld voor wie al werkt maar daarnaast wil (door-)leren. Vergeet ook YouTube niet: bijna alle Gen Z’ers zitten iedere maand een keer op YouTube. Dit platform biedt je talloze mogelijkheden voor het delen van video’s over bijvoorbeeld opleidingen en cursussen, virtuele rondleidingen op de campus en interviews met docenten en studenten.
Bij Gen Z denk je misschien vooral aan socials, maar er zijn zeker ook nog andere effectieve middelen die je kunt inzetten om studenten te bereiken. Zo zijn blogs ideaal voor het delen van bijvoorbeeld gedetailleerde informatie over studieprogramma’s en succesverhalen van alumni. Ook e-mailmarketing blijft een krachtig middel voor gepersonaliseerde communicatie met potentiële studenten. Het eerste contact heb je al gelegd, want je hebt hun e-mailadres al. Daarna kun je e-mail inzetten als middel om potentiële studenten te overtuigen om voor jouw onderwijsinstelling te kiezen of om deze toekomstige studenten advies te geven.
Wat voor campagnes passen bij deze studenten?
Gen Z is digitaal veel gewend. Dus wil je opvallen bij deze doelgroep, dan zul je met iets verrassends moeten komen! We geven je drie praktische tips voor doelgerichte Gen Z-campagnes.
1. Influencer Campagnes
Even wat cijfers: 76% van Gen Z volgt minimaal één influencer. 45% van Gen Z volgt zelfs meer dan 10 verschillende influencers op social media. Dat laat meteen zien hoe sterk de kracht van peer-to-peer communicatie via influencer campagnes kan zijn! Door samen te werken met studenten influencers kun je content creëren over jouw onderwijsinstelling die echt resoneert met Gen Z.
2. Virtual Events
Lange teksten lezen? Gen Z kijkt liever naar video’s. Dit gegeven kun je handig gebruiken om korte video-content te maken. Maar ook voor live sessies is video ideaal. Denk daarbij aan het organiseren van virtuele open dagen, webinars en Q&A sessies om toekomstige studenten het studieleven van dichtbij te laten ervaren.
3. User-Generated Content
Peer-to-peer communicatie vindt niet alleen plaats via influencers, maar ook via leeftijdsgenoten en (toekomstige) studiegenoten. Wat zij zeggen doet ertoe! Moedig daarom huidige studenten aan om hun ervaringen te delen. Dit kan door middel van hashtags of wedstrijden, wat helpt om een gevoel van gemeenschap en betrokkenheid op te bouwen. Of vraag studenten bijvoorbeeld om mee te doen in het webcareteam of om content te maken voor de social media accounts van jouw onderwijsinstelling.
Generatie Z is een superdigitale doelgroep die enorm actief is op sociale media. Wie online toekomstige studenten wil werven, zal moeten opvallen. Door je te verdiepen in de digitale gewoonten van Gen Z en hun waarden te begrijpen, kun je campagnes maken op kanalen die passen bij deze groep. Dus: formuleer een sterke strategie en wees vooral creatief in de uitvoering ervan. Kun je wat innovatieve denkkracht hierbij gebruiken? We denken graag met je mee hoe jouw onderwijsinstelling precies de juiste snaar raakt bij deze interessante doelgroep!
Dit artikel is geschreven door Roxanne. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Roxanne op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op info@olifantmedia.nl.