Trends spotten onder inwoners van je gemeente
De 5 manieren om trends te spotten onder inwoners
Voor een gemeentebestuur is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de behoeften en verwachtingen van inwoners van de gemeente. Door te weten wat er leeft onder inwoners, kun je als bestuur gerichte beleidsbeslissingen maken en de leefbaarheid van de gemeente verbeteren.
In deze pinda gaan we dieper in op 5 manieren om online trends te spotten onder wat inwoners bezighoudt. Met de praktische tips en voorbeelden kun je meteen aan de slag!
Welke manieren zijn er om trends te spotten?
Een belangrijke plek om online trends te spotten zijn socialemediaplatformen zoals Facebook, Twitter en Pinterest. Deze platformen geven veel informatie over wat populair is onder de inwoners van een bepaalde regio. Door te zoeken naar specifieke hashtags of onderwerpen, kun je zien wat mensen met elkaar bespreken en delen.
Daarnaast biedt Google verschillende tools aan om met eigen data of landelijke data trends te spotten binnen Nederland en je eigen regio. Denk hierbij aan Google Trends en Google Analytics.
Dit zijn de vijf beste manieren om te weten te komen wat er online leeft onderinwoners:
- Neem deel aan Facebookgroepen binnen je stad of gemeente
- Maak gebruik van Google Trends
- Spot landelijke en regionale trends met Twitter
- Gebruik Google Analytics data om je eigen data te analyseren
- Verdiep je in Pinterest Trends
Goed om te weten: alle vijf manieren leveren je data op vanuit dat specifieke platform. Zo zitten jongeren bijvoorbeeld niet veel meer op Facebook. Facebook vertelt je dus niet wat jongeren bezighoudt. Baseer je kennis daarom niet op één enkele bron van informatie. Om tot een representatief beeld te komen voor alle inwoners van je stad of gemeente, raden we daarom aan om meerdere methodes samen te gebruiken voor de meest realistische inzichten.
Neem deel aan een Facebookgroep
De eerste optie is om deel te nemen aan een Facebookgroep met inwoners van je regio of stad. Hier bespreken inwoners vaak belangrijke onderwerpen met elkaar. Hier kun je dus op een effectieve manier achterhalen wat mensen interesseert en wat er speelt. Er zijn twee manieren om dit te doen.
De eerste is door berichten in de groep te analyseren. Door naar de onderwerpen van de berichten te kijken zie je welke onderwerpen het vaakst voorkomen en wat inwoners belangrijk vinden. Tip: zoek ook naar hashtags die leden vaak gebruiken in de groep.
Een tweede manier is door rechtstreeks de interactie met groepsleden aan te gaan en te vragen wat ze interessant vinden. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een poll aanmaken om de discussie in de groep te starten. Deze interactie leidt vaak tot belangrijke en nieuwe inzichten over trends in wat inwoners bezighoudt.
Maak gebruik van Google Trends
Google Trends is een tool die trends laat zien in bepaalde landen. Maar… door handig gebruik te maken van de zoekfunctie binnen Google Trends kun je ook trends vinden in een bepaalde stad of regio.
Als je wilt weten wat er speelt onder inwoners van een specifieke gemeente geef je de naam van die gemeente in als zoekopdracht. Hieronder vind je een voorbeeld voor de zoekopdracht “Leiden”.
Hier kun je natuurlijk nog weinig informatie uit halen. Wanneer je echter naar beneden scrollt zie je het kopje ‘gerelateerde zoekopdrachten’. Hier staan alle relevante zoekopdrachten van de afgelopen 30 dagen die binnen Google het vaakst hebben plaats gevonden. De periode kun je bovenaan in de website aanpassen.
Verander je de periode naar ‘afgelopen 7 dagen’, dan valt te ontdekken dat er hele andere onderwerpen trending zijn:
Door de gerelateerde zoekopdrachten op verschillende tijdsperiodes te checken weet je wat er over deze periode het meest heeft gespeeld onder inwoners. Dit kan helpen om specifieke trends te identificeren. Het is belangrijk om deze periode zo kort mogelijk te houden om relevante informatie te blijven ontvangen.
Spot landelijke en regionale trends met Twitter
Een van de meest effectieve manieren om trends te spotten op Twitter, is door te zoeken op specifieke hashtags. Voor het gemak nemen we weer als voorbeeld: #leiden en #gemeenteleiden.
Bij het zoeken op deze hashtags komen er al snel onderwerpen naar boven die laten zien wat er onder de inwoners speelt. Hieronder vind je een bericht gericht aan de gemeente Leiden met een klacht over overvolle prullenbakken. Door een algemeen overzicht te maken over de verschillende onderwerpen, en hoe vaak deze aan bod komen, heb je al gauw een goede kijk op de behoeften en verwachtingen van je inwoners.
Bovendien kun je als gemeente ook actieve gebruikers volgen die veel input hebben voor de gemeente door het volgen van specifieke hashtags als #leiden. Zo kun je continu informatie blijven ontvangen over de trends onder je inwoners. Bedenk wel dat input van een paar organisaties of individuen natuurlijk geen afspiegeling is van wat alle inwoners ergens van vinden.
Gebruik Google Analytics om je eigen data te analyseren
Ook de website van de gemeente biedt een bron van informatie. Met Google Analytics kun je gemakkelijk zien welke pagina’s op de website het meest populair zijn onder bezoekers. En die bezoekers zijn vaak inwoners. De meest bezochte pagina’s bevatten onderwerpen die blijkbaar belangrijk zijn voor bezoekers.
Om de populaire pagina’s te gebruiken voor het spotten van trends begin je met het openen van Google Analytics. Vervolgens klik je hier op “Gedrag” en dan op “Site-inhoud”. Hier zie je welke pagina’s het meest bezocht zijn, en welke onderwerpen de meeste aandacht krijgen van bezoekers. Door te filteren op specifieke data of tijdsperioden, kun je zien of bepaalde pagina’s populairder zijn geworden dan andere in de afgelopen tijd.
Door regelmatig de populaire pagina’s te bekijken en te analyseren, krijg je inzicht in wat de belangrijkste onderwerpen zijn voor bezoekers van de gemeentewebsite. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat de pagina over afval ineens veel vaker wordt bekeken, dan weet je dat dit speelt onder je inwoners.
Bonus tip: Trends spotten via je zoekbalk
In Google Analytics kun je ook zien welke zoekopdrachten bezoekers van je website typenin de zoekbalk. Zo weet je waar het meest op gezocht wordt – en waar er misschien content mist op de website.
Dit kun je doen door in Google Analytics te navigeren naar: homepage > gedrag > zoekopdrachten site. Terwijl je in GA4 gemakkelijk een ‘verkenning’ aan kan maken via: ontdekken > nieuwe verkenning maken. Wanneer je de onderstaande gegevens gebruikt krijg je een overzicht van de zoekopdrachten op je website.
Verdiep je in Pinterest Trends
Pinterest is een platform dat vooral gebruikt wordt voor het ontdekken en delen van nieuwe ideeën en inspiratie. Dat gebeurt door afbeeldingen en video’s te delen die gebruikers kunnen organiseren in verschillende categorieën.
Net als bij Google Trends zoek je naar trends onder de inwoners van een gemeente via specifieke hashtags of zoektermen die populair zijn onder deze doelgroep. Wanneer je hier bijvoorbeeld “Leiden” als zoekterm invoert, zie je de meest populaire Pins die te maken hebben met Leiden. Hoewel Pinterest meer gericht is op het creatieve aspect dan op de trending topics, kan het toch van pas komen om hier zo nu en dan op te kijken.
Combineer en leer!
Als je er achter wilt komen wat er leeft onder de inwoners van je gemeente, raden we je aan om een combinatie van de hierboven genoemde manieren te gebruiken. Elk platform heeft immers een eigen doelgroep. Door de inzichten uit de verschillende platformen te combineren, krijg je een vollediger beeld van de trending topics onder de inwoners van je gemeente. Door te weten wat er leeft onder inwoners, heb je als gemeente meer mogelijkheden om je communicatie en beleid hierop af te stemmen.
Dit artikel is geschreven door Roeland. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Roeland op 071-302 00 77 of stuur ons een mailtje via info@olifantmedia.nl.