Slecht weer op komst? Mooi!
Niets is zo veranderlijk als weer. We praten erover (het is misschien wel het meest besproken onderwerp) en we klagen er graag over. Maar wist je dat de grillen van moeder natuur prima van pas kunnen komen in jouw marketingactiviteiten? Als het weer invloed heeft op wat je verkoopt, dan is weather-based online advertising jouw beste vriend.
Het weer als gouden ticket naar relevantere marketing
Weer of geen weer, de weersomstandigheden spelen bij veel ondernemingen een belangrijke rol. En daar kun je slim gebruik van maken! Of je nu in retail zit en je nieuwste collectie regenjassen wilt pushen, een horeca-onderneming hebt en je terras vol wilt krijgen zodra de zon zich laat zien, of in de reisbranche werkt en last-minute zonvakanties onder de aandacht wilt brengen als het weer eens pijpenstelen regent: door snel te schakelen kun je hier handig op inspelen met je advertenties. Dit staat ook wel bekend als weather-based advertising. Met weather-based advertising voorkom je ook dat je zinloos adverteert. Dient de lente zich bijvoorbeeld eerder aan dan verwacht, dan kun je direct stoppen met winterse advertenties en overschakelen op relevante uitingen die inspelen op het voorjaar.
Hoe pak je weather-based online advertising aan?
Allereerst heb je natuurlijk goede weergegevens nodig, liefst real-time. Daarnaast heb je de tech-smarts nodig om deze data te koppelen aan je advertenties. Dit klinkt misschien als ‘next level tech science’, maar er zijn genoeg tools en partners die je hier eenvoudig bij kunnen helpen. Heb je dit eenmaal opgezet, dan kun je met een paar klikken je campagnes aanpassen aan het weer. Maak een analyse van je producten of diensten en hoe het weer daar invloed op kan hebben en ga vervolgens experimenteren met verschillende aanpakken in je campagnes. Begin klein: test wat werkt en wat niet en gebruik die inzichten om je aanpak te finetunen.Vanaf nu is het een kwestie van creatief zijn!
Flexibiliteit is key
We zeiden het al: niets is zo veranderlijk als het weer. Calculeer die onvoorspelbaarheid dus in en houd je campagnes flexibel en zorg dat je ze op elk moment kunt aanpassen. Met een beetje fantasie en de juiste strategie kan het weer zomaar een lucratieve factor worden in jouw online marketing. Dus waar wacht je nog op? Laat weather-based advertising bijdragen aan jouw marketingdoelstellingen!
Dit artikel is geschreven door Kevin. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Kevin op 071-302 00 77 of stuur een mailtje via info@olifantmedia.nl.