Online marketing tips voor scholen: trek de beste omscholers aan voor het docentschap
Lerarentekort aanpakken met omscholingstrajecten
We zien bij veel van onze klanten hetzelfde probleem, het vinden van goed en kundig personeel. Al jaren zie je dat het aanbod leraren niet genoeg is voor de vraag. Veel scholen zijn daarom begonnen met het aanbieden van omscholingstrajecten voor professionals uit een ander vakgebied die de overstap willen maken. Maar dan ontstaat de volgende vraag: hoe bereik je professionals en overtuig je hen om een omscholingstraject te beginnen? In deze blog zetten wij een aantal tips voor je op een rijtje.
Belangrijke overwegingen voor jouw omscholing campagne
Er zijn twee dingen die heel belangrijk zijn om te onthouden wanneer je campagne gaat voeren voor een omscholingstraject. Allereerst beslist niemand in een dag om een omscholingstraject te gaan volgen. Dit is een vrij impactvolle beslissing die mensen doordacht willen maken. Waar je voor gestudeerd hebt, laat je gaan en de baan die je nu hebt moet je opgeven. Houdt hier rekening mee in de duur van je campagne en in de manier waarop je de doelgroep aanspreekt.
Ten tweede moet je onthouden dat de doelgroep onwijs divers is en zich in heel veel verschillende beroepsvelden bevindt. Je zult dus veel budget moeten gebruiken als je iedereen in deze brede doelgroep wilt bereiken of eerst gebruik moeten maken van een doelgroeponderzoek om te kijken in welke branche er de meeste interesse is voor omscholing. Bij een campagne met een kleiner budget kun je je bijvoorbeeld eerst richten op een bepaalde leeftijdscategorie of op een beroepsveld. Als je advies op maat wilt neem dan contact met ons op. Of lees hoe 5 scholen voor speciaal onderwijs in Amsterdam hun krachten bundelden en samen campagne gingen voeren.
Strategieën om potentiële omscholers te interesseren
Zoals we eerder zeiden, deze beslissing zal de doelgroep niet maken in een dag, ze zullen zich eerst willen verdiepen. Daarom raden we het volgende aan:
Content creatie de weg naar effectieve voorlichting
Een oriënterende kandidaat wilt zich kunnen inlezen over onderwerpen zoals: een dag als docent, de ervaring van een eerdere omscholer, hoe verloopt een omscholingstraject, aan welke eisen moet je voldoen, voor wie is het omscholingstraject bedoeld. Schrijf deze content en zorg ervoor dat deze goed vindbaar is door je te houden aan SEO principes zoals het gebruik van een goede headingstructuur.
Optimaliseer jouw website voor de beste gebruikerservaring
Naast het schrijven van deze content is het belangrijk dat een bezoeker van de website deze informatie ook goed kan vinden. Zorg voor een button op de homepage die de bezoeker direct naar de juiste pagina leidt. Maak het makkelijk voor hen om door te klikken van het ene artikel naar het volgende, zorg voor toegankelijke teksten en maak gebruik van afbeeldingen op landingspagina’s om de gebruikerservaring zo prettig mogelijk te maken.
Campagnevoering in de bewustwordings- en overwegingsfase (see & think-fase)
Voer campagne in de zogeheten see & think-fases, de see-fase is de fase waarin je de doelgroep laat weten dat je er bent en dat ze zich zouden kunnen laten omscholen. Je vraagt nog niks van ze en laat ze vooral weten dat je er bent. De think-fase is de fase waarin de doelgroep zich nog oriënteert. Gebruik een ervaringsverhaal of een ‘dag in het leven van’ verhaal om de doelgroep te prikkelen om eens te kijken op je website.
Gebruik van nieuwsbrieven voor voortdurende betrokkenheid
Zorg ervoor dat een potentiële omscholer zich kan inschrijven voor de nieuwsbrief op je website. Zo kun je ze constant voorzien van informatie over het omscholingstraject. Op die manier zorg je ervoor dat je top of mind blijft bij de doelgroep.
Tot actie aanzetten, inschrijvingen voor omscholing genereren.
Nadat potentiële omscholers zich bewust zijn van het bestaan van het omscholingstraject en de mogelijkheden serieus hebben overwogen, is het tijd om hen aan te zetten tot actie: inschrijven voor het traject. Hier zijn een paar stappen die je kunt ondernemen om dit proces te faciliteren.
Retargeting voor een geïnteresseerde doelgroep.
Je gaat jouw doelgroep nu dus oproepen tot actie, een inschrijving voor het traject. Op social media platformen zoals LinkedIn, Instagram en Facebook kun je gebruikmaken van retargeting. Daarmee zorg je ervoor dat alleen de mensen die eerder interactie hebben vertoond met jouw advertenties of website worden getarget. Zo zorg je ervoor dat je alleen mensen bereikt die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn.
Duidelijke en Eenvoudige Inschrijvingsprocedure
Zorg dat het inschrijvingsproces voor het omscholingstraject op jouw site zo eenvoudig en duidelijk mogelijk is. Een ingewikkeld of lang inschrijvingsproces kan potentiële kandidaten afschrikken of vroegtijdig laten afhaken. Maak gebruik van duidelijke call-to-action knoppen op je website, en zorg dat de inschrijvingspagina makkelijk te vinden is op jouw site. Vraag een kandidaat alleen de essentiële informatie.
Het genereren van leads
Is jouw website niet makkelijk aan te passen of wil je graag alle kandidaten persoonlijk spreken en vertellen over de vervolgstappen? Maak dan gebruik van lead-advertenties in Facebook en Instagram of LinkedIn. Hierbij vraag je de doelgroep enkel hun naam en telefoonnummer achter te laten, vervolgens neem je persoonlijk contact met hen op. Dit kan ook de drempel om je in te schrijven verlagen.
Let wel op: je moet wel de capaciteit hebben binnen je team om alle leads na te bellen en door de drempel laag te leggen zullen niet alle leads even kwalitatief zijn.
Dus, zo werf je kandidaten voor je omscholingstraject.
Met deze tips heb je een goed online wervingstraject neergezet voor omscholers. Denk je nu, “Moet ik dit allemaal zelf gaan doen?” Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden om de werving (deels) uit handen te nemen.