Instagram gaat met Reels de concurrentie aan met TikTok
TikTok
Alhoewel TikTok een grote shift ondergaat in haar gebruikers en content, blijft het een platform waar nog veel haken en ogen aan zitten. Zo is er veel ongepaste content en fake news te zien en zijn er veel twijfels over de privacy waarborging van de gebruiker. Toch lijkt het erop dat het platform volwassen aan het worden is. Zo groeit de leeftijdsgroep tussen de 20 en 49 jaar het snelst en komen er steeds meer content niches naast de gebruikelijke dansjes en memes, zoals bruikbare “how-to-videos”. Ook de verdere opkomst van Augmented Reality op TikTok is een ontwikkeling om in de gaten te houden. Deze ontwikkelingen naar een volwassen platform maken TikTok een aantrekkelijke plek voor adverteerders.
Wat zijn Instagram Reels?
Vergelijkbaar met TikTok, al wil Instagram daar zelf niet aan toegeven, kan de gebruiker nu met Reels korte video’s delen op hun profiel, hun stories of de zogeheten “Explore Feed”. Het algoritme van deze Explore Feed heeft veel weg van de For You Page van TikTok en laat de gebruiker Reels zien van populaire en trending accounts op Instagram. Hiermee speelt Instagram in op hetgeen wat TikTok juist sterk maakt, het aanbieden van content op basis van wat de gebruiker volgt, de content waarmee ze interactie hebben en hun locatie. Ook de creators blijven een grote rol spelen op dit nieuwe platform.
Wat kunnen Reels betekenen voor jouw bedrijf?
Reels is een nieuwe manier om het bereik en de community van je bedrijf te laten groeien. Laat het publiek op een creatieve wijze kennis maken met je product door authentieke content te creëren, korte ‘how-to’-video’s te delen of tips te geven over hun volgende dagje uit. Doordat de video’s gepushed kunnen worden als featured Reel naar de Explore Page komt er een groot nieuw publiek bij voor jouw bedrijf. Merken als Sephora en FastandFood weten Reels al op een #relatable en succesvolle manier in te zetten en plukken daar de vruchten van nu de competitie nog laag is. Zelf ook aan de slag? Zorg dat jouw content goed aansluit bij de community! Wees creatief, kies de juiste creators en volg de laatste trends en challenges.
Wat kunnen we verwachten?
Het feit dat Instagram deze functie in hun eigen app heeft verwerkt en hun eerdere succesvolle introductie van de stories van Snapchat op Instagram, maakt voor een grote kans op succes. De functie is nog volop in ontwikkeling en biedt veel ruimte voor bijvoorbeeld features als swipe-up links, shoppable stickers of andere manieren voor adverteerders om hun producten te promoten. Daarnaast is het met de reële kans dat TikTok verboden gaat worden in Amerika interessant om te zien wat dat gaat betekenen voor de Amerikaanse content creators als David Dobrik en Charli D’Amelio. Maken zij al de overstap naar Instagram? Zo ja, betekent dit dat de rest van de wereld gaat volgen? Deze verschuiving van creators is levensgroot en kan voor een enorme boost zorgen voor Instagram Reels. De eerste tekenen van het nieuwe platform zijn positief en de mogelijkheden lijken eindeloos. Wanneer begin jij?