Influencer marketing in het onderwijs
Het concept van influencer marketing is allang niet meer alleen voor hippe kledingmerken of cosmeticalijnen. Ook in het onderwijs bevinden zich krachtige influencers. Samenwerken met deze influencers kan op verschillende manieren waardevol zijn. In deze blog duiken we in de wereld van influencer marketing vanuit het onderwijs.
De Kracht van de Docent-Influencer
Docent-infleuncers hebben een unieke positie als het gaat om het teweegbrengen van positieve verandering. Allereerst hebben zij dagelijks contact met leerlingen op wie zij hun verhaal overbrengen. Daarnaast delen ze hun ervaringen op sociale media zoals TikTok of Instagram waarmee ze nog eens grote groepen bereiken, zoals collega-docenten, leraren in opleiding en ouders, die zij met hun berichten en vlogs positief kunnen beïnvloeden. Dat maakt dat zij een brede gemeenschap weten te bereiken. En dat kan heel interessant zijn!
Werving van nieuwe docenten
Bijvoorbeeld voor het werven van nieuwe docenten. Het lerarentekort is groot, dus hoe mooi is het als je docenten kunt inzetten om andere toekomstige docenten enthousiast maken voor het vak? Door samen te werken met docent-influencers die actief zijn op platforms als Instagram, TikTok en YouTube kun je als school of onderwijsinstelling de realiteit én de positieve kanten van het beroep belichten. Dat kun je op verschillende manieren doen:
- Echte Verhalen, Echte Impact: Laat docenten hun dagelijkse ervaringen, uitdagingen en successen delen. Dit soort authentieke content spreekt aspirant-docenten meer aan dan traditionele wervingsadvertenties. Een goed voorbeeld hiervan is het enthousiasme dat de docent achter ‘Aardrijkskunde kennisclips’ dagelijks met zijn volgers deelt. De reacties staan vol met positieve berichten en laten het plezier tijdens een lesdag zien.
- Workshops en Webinars: Werk samen met populaire docent-influencers bij het hosten van online evenementen waarin toekomstige docenten kunnen leren over het vak en vragen kunnen stellen.
Maatschappelijke kwesties aansnijden
Ook voor het aansnijden van maatschappelijke kwesties kan samenwerking met docent-influencers kansen bieden. Naderende verkiezingen, een nieuwe wet, of elk ander belangrijk maatschappelijk onderwerp: deze docenten spelen een cruciale rol in het informeren van verschillende doelgroepen. Want niet alleen de leerlingen volgen deze accounts, maar ook andere potentiële doelgroepen zoals ouders en jongvolwassenen. Zo bereiken docent-influencers algauw een breed publiek met het thema dat jij onder de aandacht wilt brengen. Denk bijvoorbeeld eens aan het volgende:
- Educatieve Contentreeksen: Zoek de samenwerking met docent-influencers om educatieve contentreeksen te maken over een bepaald onderwerp, zoals de werking van verkiezingen. Dit kan zowel informatief als interactief zijn, denk aan quizzes of discussiepanels. Daarmee worden zowel de leerlingen iets bijgebracht, maar ook de andere volgers van de docent-influencer.
- Gebruik van Verschillende Perspectieven: Laat docenten vanuit verschillende perspectieven een onderwerp belichten, waardoor een completer beeld ontstaat. Bijvoorbeeld, een docent maatschappijleer die de verkiezingen bespreekt en een docent economie die het heeft over de economische gevolgen van bepaalde verkiezingsuitslagen. Zo blijft de docent dicht bij zichzelf, leren de leerlingen iets nieuws én worden ouders en volgers meer betrokken bij de verkiezingen.
In een wereld waar digitale media niet meer weg te denken zijn, biedt influencer marketing via influencers uit het onderwijs enorme kansen. Meer weten hierover? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!
Dit artikel is geschreven door Daniel. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Daniel op 071-302 00 77 of stuur hem een mailtje op info@olifantmedia.nl.