Hoe start je met e-mailmarketing?
E-mailmarketing is en blijft een goede manier om direct in contact te komen met je doelgroep. Het is niet alleen een handig middel om informatie te verspreiden, maar ook om betrokkenheid te vergroten en uiteindelijk omzet te genereren. Maar hoe begin je met e-mailmarketing?
Breng in kaart wat je doelgroep wil en nodig heeft
Voordat je aan de slag gaat met het maken van de e-mails is het goed om te onderzoeken wie je doelgroep is. Het is een open deur, ik weet het. Maar toch is het echt belangrijk om in kaart te brengen wat hun behoeften, interesses en problemen zijn. Want alleen als je dat weet, weet je waar je waarde kunt toevoegen. Diepgaande kennis van je doelgroep is daarom de ruggengraat van effectieve e-mailmarketing.
Opbouwen van een kwalitatieve mailinglijst
Het succes van je e-mailmarketing hangt af van de kwaliteit van je mailinglijst. Verzamel toestemming van mensen voordat je ze e-mails stuurt. Natuurlijk wil je een zo groot mogelijk bereik met je e-mails. Overweeg ethische stimulansen zoals gratis whitepapers, exclusieve aanbiedingen of andere content om mensen aan te moedigen om zich aan te melden voor je nieuwsbrief.
Lees meer over hoe je het maximale uit je trials haalt!
Schrijf een pakkend onderwerp voor je e-mail
Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Dit geldt zeker voor je e-mails. De onderwerpregel is de kleinste copy van je e-mail, maar wel de belangrijkste. Maak deze daarom pakkend, relevant en uitnodigend. E-mails met onderwerpen die nieuwsgierigheid opwekken en waarde creëren, hebben meer kans om geopend te worden. Kijk eens naar de twee voorbeelden hieronder, welke zou jij eerder openen?
- Last Call | 20% Off Ends Tomorrow
- Weekly met presales voor o.a. Madison Beer en Masego, shows van Normaal, The FRIENDS™ Experience kortingsactie en meer.
Beide onderwerpen spreken aan. De tweede onderwerpregel is langer, er is een grote kans dat deze tekst wegvalt in de inbox. Vergeet ook bij het schrijven van de onderwerpregel niet de ‘rule of one’: in plaats van de ontvangers te overspoelen met verschillende boodschappen, focus je op slechts één specifieke boodschap in de titel. In de mail kun je verder ingaan op de verschillende boodschappen.
Twijfel je tussen twee pakkende onderwerpen? Test je mails. Zo kan je datagedreven keuzes maken over welke onderwerpen het best bij je doelgroep passen.
Focus op waardevolle content
Een mail versturen met alleen maar aanbiedingen werkt niet. Mensen zijn niet geïnteresseerd in puur promotionele inhoud. Deel juist de waardevolle informatie, handige tips, en relevant nieuws dat je doelgroep kan helpen. In je e-mail kan je heel goed linkjes plaatsen naar blog’s en artikelen die al op je site staan. Dit zorgt voor een relevante mail én het zorgt ervoor dat je het campagne verkeer gelijk naar de juiste website pagina stuurt.
Personaliseer je e-mails
Gebruik de gegevens die je hebt verzameld om je e-mails te personaliseren. Spreek mensen aan bij hun naam en stuur inhoud die aansluit bij hun interesses en koopgedrag. Een persoonlijke touch geven aan je content zorgt voor een betere leeservaring en een positiever effect bij de doelgroep.
Focus op mobile first
Een meerderheid van de e-mailweergaven komt van mobiele apparaten (41%), gevolgd door desktop (39%)1. Zorg ervoor dat je dit meeneemt bij de opmaak van je e-mails.
![](https://www.olifantmedia.nl/wp-content/uploads/2023/11/Screenshot-2023-11-06-at-13.24.51.png)
Maak uitschrijven eenvoudig
Maak het eenvoudig voor mensen om zich uit te schrijven voor je e-mails als ze dat willen. Dit schept vertrouwen en zorgt ervoor dat je klantenbestand up-to-date blijft. Vanaf februari 2024 stelt Google het overigens verplicht dat het afmelden voor e-mailnieuwsbrieven slechts met één klik geregeld moet zijn.
Met deze tips kun je de eerste stappen zetten in je e-mailmarketing. Het draait allemaal om het opbouwen van waardevolle relaties met je doelgroep. Voorzie hen daarom van relevante en boeiende inhoud. Met geduld, consistentie en een goed begrip van je doelgroep, zal e-mailmarketing een krachtig instrument worden in je marketingmix.
![](https://www.olifantmedia.nl/wp-content/uploads/2023/10/Michiel-683x1024.jpg)
Dit artikel is geschreven door Michiel. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Michiel op 071-302 00 77 of stuur een mailtje via info@olifantmedia.nl.
1 Bron
Bekijk ook
![](https://www.olifantmedia.nl/wp-content/uploads/2025/01/Post-Meningsuiting.png)
Vrijheid van meningsuiting in de uitverkoop
![](https://www.olifantmedia.nl/wp-content/uploads/2024/06/AdobeStock_330466907_Editorial_Use_Only-768x512.jpeg)