Hoe maak je jongeren enthousiast voor het vak van wijkverpleegkundige?
Elles de Bruin van het programma Meldpunt van Omroep Max kwam op bezoek bij Olifant Media om met ons in gesprek te gaan over het werven van jonge wijkverpleegkundigen. Nu ouderen langer zelfstandig thuis wonen is deze groep zeer afhankelijk van wijkverpleegkundigen. Maar de beroepsgroep wijkverpleegkundigen vergrijst en de aanwas van nieuwe jonge wijkverpleegkundigen blijft achter. De vraag aan ons: hoe spreek je jongeren aan om nieuwe wijkverpleegkundigen te werven?
In Meldpunt vertellen we dat het startpunt om jongeren aan te spreken en kennis te laten maken met het vak van wijkverpleegkundige op andere platformen is dan de oudere wijkverpleegkundigen actief zijn. Wij adviseren daarvoor Snapchat en TikTok. Om deze stap te mogen maken, lopen veel ambitieuze marketing- en communicatiemanagers tegen de terughoudendheid van directie en besturen. Maar je wilt daar zijn waar je doelgroep zit en dat vraagt nu eenmaal om af te wijken van de gebaande paden.

Vervolgens vertelden we aan Elles de Bruin dat het zo belangrijk is om een eigen verhaal te vertellen. Elke zorgorganisatie is gebonden aan CAO’s en daardoor maak je niet het verschil met voorwaarden, zoals ‘een zorgbonus’, ‘opleidingen en certificaten halen’, ‘flexibele werktijden’ en ‘werken in kleine teams’. Om op te vallen, wil je jouw organisatie presenteren door je huidige medewerkers. Dus wie zijn jouw interne ambassadeurs, die een authentiek en positief verhaal kunnen uitdragen?
Wat bij Omroep Max vaker aan bod komt en ons ook opvalt is dat de zorg vaak negatief in het nieuws is: zorg wordt duurder, zorg kent tekorten, agressie in de zorg, fraude in de zorg … terwijl op de werkvloer dagelijks hele mooi interacties plaatsvinden. Wil je jonge mensen werven voor het vak van wijkverpleegkundige dan is het tijd voor een positief geluid! Laat de bijzondere interacties en geef lading aan de lege kreet die op elke vacature plakt: ‘dankbaar werk’.
Bij Olifant Media zien we dat er sowieso om jongeren wordt gevochten. Er zijn tekorten in defensie, de bouw, techniek, onderwijs, horeca, glas- en tuinbouw enzovoort. Ga jezelf niet mooier maken dan je bent. Wijkverpleegkundigen verrichten zwaar werk en ze zijn hard nodig. Benadruk dat je met dit werk een maatschappelijke impact maakt en bijdraagt aan de vitale sectoren van Nederland. Maar ga niet verbloemen dat je soms ook lange dagen maakt en hard moet werken, want mensen die dit niet verwachten haken anders toch binnen de kortste keren af en daar schiet niemand iets mee op.
Verder gaven we in gesprek met Elles van Omroep Max aan dat de vacatures vullen een kortetermijn actie is. Als je langetermijn gaat denken, dan wil je eigenlijk al promoties voeren om de opleidingen beter neer te zetten en daar de instroom al te vergroten. In hoeverre dat al gebeurt, kunnen we niet inschatten, maar we geloven wel dat het nodig is om in de toekomst ook voldoende mensen in de zorg te hebben.
De uitzending van Meldpunt over wijkverpleegkundigen wordt uitgezonden op vrijdag 4 april om 19.55 op NPO 2 bij Omroep Max. De aflevering is daarna terug te zien via NPO Start en https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen.

Bekijk ook
Sprongen vooruit met je wervingscampagnes met (semi)-automatische Google Ads

Vrijheid van meningsuiting in de uitverkoop
