De Revolutie van SEO: Hoe AI en Google’s EAT het spel veranderen
Met deze 3 SEO-tips doorstaat jouw website de huidige revolutie in de wereld van Google en AI
Artificial Intelligence (AI) zorgt voor een revolutie in de wereld van SEO. Hoe beïnvloedt AI het SEO-algoritme van Google? Hoe verandert dat het spel en wat zijn de gevolgen daarvan voor de vindbaarheid van jouw website? In dit blog leggen we je uit hoe dat zit. En we geven je 3 waardevolle SEO-tips waarmee je ervoor zorgt dat jouw website zo relevant mogelijk blijft.
Hoe bepaalt Google de zoekresultaten?
Voor de rangschikking van websites in de zoekresultaten maakt Google gebruik van het E-A-T principe. Dat wil zeggen dat Google de waarde en kwaliteit van content op een website mede beoordeelt aan de hand van de criteria Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. Voor Google is van belang dat zoekers zo snel mogelijk een relevant antwoord krijgen op hun vraag. Met het E-A-T principe zoekt Google uit welke websites de best passende expertise, authenticiteit en betrouwbaarheid hebben om tot het best mogelijke antwoord te komen op de vraag van een zoeker. Websites met een hoge E-A-T score zullen daardoor sneller hoger ranken, terwijl websites met lage E-A-T waarderingen lager in de zoekresultaten zullen verschijnen.
AI en Google’s Evoluerende Algoritme
Om de waarde en kwaliteit van content op een site te kunnen beoordelen en daar een E-A-T score aan toe te kennen, moet Google wel de inhoud van websites kunnen begrijpen. Hiervoor maakt Google steeds vaker gebruik van AI en machine learning. Met behulp van AI kan Google content beter classificeren op basis van E-A-T criteria en daarmee bepalen welke websites het beste aansluiten op een zoekvraag. Dit betekent dat websites met hoogwaardige, deskundige, en betrouwbare content hoger in de zoekresultaten kunnen verschijnen.
Wat is de impact voor de SEO van jouw website?
Met AI kan Google websites nog beter begrijpen en beoordelen op hoogwaardige, deskundige, en betrouwbare content. Dat maakt het hebben van relevante content op je website belangrijker dan ooit. Een website zonder relevante content heeft door deze ontwikkelingen geen bestaansrecht meer. Daarnaast kan Google dankzij AI sneller updates doorvoeren in zijn algoritmes. Dat betekent dat de manier waarop webites worden gerangschikt in de zoekresultaten sneller verandert. Dit leidt tot een nog dynamischer SEO-wereld waarbij het noodzakelijk is om je website voortdurend aan te passen.
3 tips om de SEO van je website ‘E-A-T en AI proof’ te houden
- Investeer in kwalitatieve content!
Zorg ervoor dat de content op je website accuraat, informatief en deskundig is. Dit is essentieel om een hoge E-A-T score te behalen.
Kwalitatieve content is content die relevant is voor jouw specifieke doelgroep. Dat betekent dat de onderwerpen die je op je website behandelt zijn afgestemd op hun interesses, behoeften en problemen. Het advies is dan ook om je enorm goed te verdiepen in je doelgroep. Schrijf heel de customer journey uit en stel diepgaande vragen om echt meer over je doelgroep te weten te komen.
Voor onze klant VandenBroecke zijn we heel bewust verder gaan kijken naar de vraag achter de vraag van hun doelgroep. Dat heeft ertoe geleid dat we nu content schrijven die daadwerkelijk begint bij het probleem dat ze hebben. - Houd je content up-to-date.
Blijf op de hoogte van recente ontwikkelingen in je vakgebied en update je content regelmatig om relevant te blijven.
Zo is het goed om ontwikkelingen en trends in jouw branche bij te houden en hierover te schrijven. Dit laat zien dat je op de hoogte bent van wat er speelt en dat je jouw doelgroep wilt voorzien van nieuwe informatie. Daarnaast kan content seizoensgebonden zijn.Heb je bijvoorbeeld een blog geschreven over zomeractiviteiten voor studenten, overweeg dan om de content daarna bij te werken met activiteiten in de herfst en winter. - Focus op lokale SEO.
Lokale SEO verwijst naar het optimaliseren van je online aanwezigheid om lokaal georiënteerde zoekopdrachten aan te trekken. Wat concrete tips hierbij:
- Zorg ervoor dat je een Google Mijn Bedrijf-profiel hebt ingesteld en dat dit correct is geoptimaliseerd. Dit helpt je organisatie om lokaal te worden gevonden en wordt vaak weergegeven in zoekresultaten en kaarten.
- Gebruik relevante lokale zoekwoorden in je content. Deze kunnen de namen van steden, wijken, buurten, en andere geografische kenmerken omvatten.
- Zorg ervoor dat je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer consistent worden vermeld op je eigen website, op andere websites en op sociale media. Consistente informatie draagt bij aan de geloofwaardigheid en de E-A-T-score.
- Moedig klanten en clienten aan om reviews achter te laten op platformen zoals Google. Positieve reviews verbeteren de geloofwaardigheid en het vertrouwen in je organisatie.
- Maak content die gericht is op lokale doelgroepen. Dit kan nieuws, evenementen, succesverhalen of andere informatie omvatten die specifiek relevant is voor je lokale doelgroep.
Ga voor succes met je SEO
AI heeft de manier waarop Google websites beoordeelt en rangschikt drastisch veranderd. Door te investeren in kwalitatieve content en up-to-date te blijven met de nieuwste ontwikkelingen, kun je een betrouwbare online aanwezigheid opbouwen. AI zorgt voor een revolutie binnen de zoekresultaten van Google. Wie zich aanpast aan deze veranderingen zal het meeste succes behalen in de concurrerende wereld van SEO.
Dit artikel is geschreven door Veerle. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Veerle op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op info@olifantmedia.nl.