4 redenen waarom doelgroeponderzoek de online marketing van jouw zorgorganisatie verbetert
Als zorgorganisatie heb je een boodschap die je graag wilt overbrengen, meestal aan verschillende doelgroepen zoals patiënten/klanten en verwijzers. Hoe zorg je ervoor dat je boodschap goed overkomt bij deze doelgroepen? Een belangrijke factor hierbij is het uitvoeren van een doelgroeponderzoek. Dit zijn 4 redenen waarom een doelgroeponderzoek zorgorganisaties helpt bij goede online marketing.
De juiste tone of voice vinden
Het begrijpen van je doelgroep stelt je in staat om de juiste tone of voice te gebruiken om hun aandacht te trekken. Door middel van doelgroeponderzoek kun je ontdekken welke taal en welke benadering het beste werkt bij iedere doelgroep. Bepaalde patiënten hebben behoefte aan geruststelling en begrip, anderen willen juist precies weten waar ze aan toe zijn. Verwijzers zijn vaak gebaat bij feitelijke informatie. Door je boodschap aan te passen aan de behoeften van je doelgroepen, vergroot je de kans op betrokkenheid bij jouw zorgorganisatie en het behalen van je marketingdoelstellingen.
De meest relevante doelgroepen vinden voor jouw campagnes
Met behulp van doelgroeponderzoek kun je ook bepalen op welke specifieke doelgroepen je het beste kunt inzetten. Spelen mantelzorgers een grote rol bij de keuze voor bijvoorbeeld een verpleeghuis? Dan zijn zij een interessante doelgroep. Is het werven van nieuwe medewerkers belangrijker dan het werven van nieuwe patiënten of cliënten? Dan zijn zorgstudenten wellicht doelgroep nummer 1. Of zoek je juist oudere, meer ervaren medewerkers die een specialistische rol hebben? Door je advertenties te richten op de meest relevante doelgroepen zet je je tijd en geld optimaal in.
De juiste kanalen kiezen voor jouw advertenties
Een goed doelgroeponderzoek geeft je ook inzicht in waar potentiële patiënten, cliënten en verwijzers online actief zijn. Zo kun je bepalen via welk kanaal je de doelgroepen het beste kunt bereiken. Richt je je bijvoorbeeld op jongeren, dan zal TikTok een platform zijn waar je zichtbaar wilt zijn. Door te begrijpen welke kanalen je doelgroep gebruikt, kun je je marketinginspanningen én je marketingbudget richten op de juiste platforms.
Inspelen op trends, problemen en oplossingen voor jouw doelgroep
Het bieden van relevante informatie is super belangrijk om succesvol te zijn met je online marketing. Maar wat is relevant? Dat betreft informatie en oplossingen die echt waarde toevoegen voor je doelgroepen en die je positie als betrouwbare zorgaanbieder versterken. Die informatie en oplossingen kun je bieden als je weet welke specifieke problemen en vragen je doelgroepen hebben. Ook dat inzicht krijg je met je doelgroeponderzoek. Hierdoor kun je beter inspelen op hun behoeften. Zoeken patiënten bijvoorbeeld vaak naar informatie over bepaalde aandoeningen? Zorg dan dat je die informatie biedt. Daarmee heeft jouw content echt waarde voor een doelgroep en versterk je als zorgaanbieder je betrouwbaarheid.
Conclusie: doen!
Door een goed doelgroeponderzoek te doen, kun je de juiste koers bepalen binnen je online marketing. Je kunt je marketingstrategieën verfijnen en je boodschappen nauwkeurig afstemmen op de verwachtingen van je doelgroepen. Hierdoor vergroot je niet alleen de kans op het aantrekken van nieuwe patiënten en/of cliënten, maar versterk je ook de relatie met bestaande patiënten, cliënten, mantelzorgers en verwijzers. Kortom, doelgroeponderzoek is niet alleen relevant, maar zelfs onmisbaar voor elke zorgorganisatie die succesvol wil zijn met online marketing.
Wil je ook een doelgroeponderzoek doen maar weet je niet waar te beginnen? Neem contact op! Wij helpen je graag op weg.
Dit artikel is geschreven door Veerle. Vind je het een interessant artikel en praat je graag verder over dit onderwerp? Bel Veerle op 071-302 00 77 of stuur haar een mailtje op veerle@olifantmedia.nl.