Terug naar het overzicht

Zo veel mogelijk sollicitaties voor deze ‘nieuwe’ zorg- en opvangorganisatie 

De zorg staat onder druk. Wat betekent dat er ook veel zorgpersoneel nodig is. Dit is een grote uitdaging voor zorg- en opvangorganisaties die aan de almaar stijgende zorgvraag proberen te voldoen. Dit geldt ook voor KesslerPerspektief, een maatschappelijke zorg- en opvangorganisatie voor mensen in sociaal kwetsbare omstandigheden in de regio Rotterdam en Den Haag. 

De uitdaging

KesslerPerspektief is ontstaan uit een fusie tussen de Kessler Stichting en Perspektief/Arosa. Door de handen ineen te slaan proberen zij effectiever een grote groep mensen van de juiste zorg en opvang te voorzien, onder andere door het huidige personeel optimaal in te zetten. Door de aanhoudende vraag naar zorg is KesslerPerspektief ook op zoek naar nieuwe medewerkers, zowel voor op hun woonlocaties als in ondersteunende functies. Maar: KesslerPerspektief is een nieuwe organisatie met een nieuwe naam. Daarom kwamen zij met de vraag om een online marketingstrategie te ontwikkelen om het werkgeversmerk KesslerPerspektief te laden bij de juiste doelgroep en zo de juiste sollicitanten aan te trekken.

Strategie

Om de nieuwe merknaam onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep, werken we met het see, think, do, care model. In de eerste twee fases brengen we KesslerPerspektief via Social media zoals Linkedin en Meta onder de aandacht bij de doelgroep. De boodschap die we hierbij inzetten is “Je kunt echt verandering maken in het leven van een ander” en  “Je maakt echt het verschil”. Bijvoorbeeld in het leven van iemand die geen vaste verblijfplaats heeft of niet weet hoe een veilige thuissituatie eruitziet. We gebruiken in deze fases geen standaard functietitels, maar opvallende termen zoals “prettig thuismakers”, “kansen bieders”  en “horizon verbreders” om de doelgroep aan te spreken en te activeren. 

Nadat we de aandacht van de doelgroep hebben en zij misschien zelfs al op de website van KesslerPerspektief zijn geweest, zetten we de do-fase in om de doelgroep echt tot actie over te laten gaan, namelijk solliciteren. Via Google Ads brengen we de nieuwste vacatures onder de aandacht en zorgen we ervoor dat KesslerPerspektief op de belangrijkste zoektermen goed gevonden wordt. Dit zijn de merknaam en zoektermen gerelateerd aan de functietitels. 

Resultaat

De succesfactoren 

Deze campagne was al snel succesvol en dat heeft een aantal redenen. Ten eerste zorgde het werken via het see, think, do, care model ervoor dat de juiste boodschap op het juiste moment voorbij kwam bij de doelgroep. Iemand die nog niet van KesslerPerspektief heeft gehoord zal niet direct solliciteren als we meteen de openstaande functies zouden adverteren. In plaats daarvan kozen we voor een prikkelende campagne met bijzondere termen (in plaats van functietitels) die opvielen bij de doelgroep en zo de naamsbekendheid van KesslerPerspektief vergrootte. 

Ten tweede hebben we gebruikgemaakt van korte video’s waarin huidige medewerkers in 10 seconden vertellen wat werken bij KesslerPerspektief voor hen betekent. Hierdoor ziet de doelgroep meteen wie hun potentiële toekomstige collega’s worden en wat KesslerPerspektief onderscheidt van andere zorg- en opvangorganisaties.

En door te starten met de campagnes op LinkedIn en Meta gevolgd door de campagnes op Google Ads, zorgden we voor een grote groep nieuwe sollicitanten in korte tijd. De advertenties in de see en think fase die gericht waren op vergroting van de naamsbekendheid zorgden ervoor dat veel gebruikers op zoek gingen naar de merknaam van KesslerPerspektief. Doordat we de merknaam eerst goed geladen hadden, kreeg KesslerPerspektief al snel de eerste sollicitanten binnen die gezocht hadden op de merknaam. Daarna zouden er nog flink wat volgen!

Heb jij ook behoefte aan een op maat gemaakte online wervingscampagne voor jouw organisatie? Of wil je eens sparren over het online laden van jouw werkgeversmerk?

Bekijk ook