Nieuwe doelgroepen aanspreken via TikTok
Boeren Buren neemt je mee achter de schermen van de boerderij. Via Facebook, Instagram en TikTok laat LTO Noord zien hoe dichtbij huis en duurzaam ons voedsel wordt geproduceerd. Zo groeit de band tussen boer en burger – mét een scherp verhaal voor iedereen!
- Wie: Boeren Buren
- Wat: online samenbrengen boeren en burgers
- Pay off: kerndoelgroep bereiken via TikTok
De uitdaging
Weten we nog wat we eten en waar dat vandaan komt? Boeren Buren brengt dat verhaal via de socials naar bewoners van stedelijke gebieden. Initiatiefnemer LTO Noord wil met Boeren Buren laten zien op welke manier dichtbij huis voedsel wordt geproduceerd, hoe dat gebeurt en hoe natuurlijk de omgeving is waarin dat plaatsvindt. Hoe sla je de brug tussen jongeren van 18 tot 35 jaar in stedelijke gebieden en boeren? En hoe bereik je deze jonge stedelijke doelgroep? Juist, via TikTok!
Strategie
Boeren Buren was al actief op Facebook en Instagram (zie ook onze eerdere case hierover). Omdat de doelgroep van 18 tot 35 jaar zich veel op TikTok bevindt, was dit platform een logische volgende stap, zowel voor organische content als voor content promoties. Op Facebook (met een iets oudere doelgroep) verschijnen onder andere posts over slapen op de boerderij en uitjes voor gezinnen met jonge kinderen, op TikTok houden we de content laagdrempeliger, bijvoorbeeld met explainer video’s over onderwerpen die zowel boeren als burgers aanspreken.

Ook de ‘hete hangijzers’, zoals kalenderlandbouw en de leefruimte van dieren, gaan we niet uit de weg. Sterker nog, we gebruiken TikTok juist om daarover in gesprek te gaan. Door vragen te stellen aan onze community geven we boeren een stem en geven wij de samenleving de kans om in gesprek te gaan met boeren. Ook op een platform waar luchtige content vaak de boventoon voert, werkt dit uitstekend. Het is een kwestie van de juiste balans vinden. Bij lichtere onderwerpen focussen we op herkenbaarheid en deelbaarheid. Bij de zwaardere thema’s gaan we juist de discussie aan in de comments. Zo zorgen we voor een mooie mix van luchtigheid en diepgang.
Deze TikTok-strategie heeft impact. De video’s combineerden relevante thema’s, herkenbare verhalen op een toegankelijke toon. De video’s werden goed bekeken én gewaardeerd, want ze werden volop gedeeld. De meer dan 1.600 shares binnen 60 dagen laten zien dat de content waardevol en inspirerend gevonden werd om viraal te gaan. Hierdoor hebben we niet alleen de zichtbaarheid versterkt, maar ook het gesprek met nieuwe doelgroepen aangejaagd – een cruciale stap in het bouwen van een sterkere band tussen boeren en de samenleving.
Het resultaat
Het succes van deze campagne is duidelijk zichtbaar in de cijfers. Met 2,2 miljoen views binnen 60 dagen op TikTok hebben we een breed publiek bereikt met een boodschap neergezet die mensen raakt. De groei van het volgersaantal met bijna 600% binnen 60 dagen (naar een totaal van 9.600 volgers) is niet alleen een cijfermatige overwinning. Het laat zien dat de doelgroep zich daadwerkelijk betrokken voelt bij de boodschap van Boeren Buren en nieuwsgierig is naar meer. Dit biedt een stevig fundament voor toekomstige campagnes, waarmee we de band met deze community verder kunnen uitbouwen.
Kortom, de cijfers zijn indrukwekkend, maar de onderliggende impact is nóg belangrijker: ze tonen aan dat onze strategie echt effect heeft op de verbinding tussen stad en platteland.

Succesfactoren
Het bijzondere aan TikTok, en met name de ‘Voor Jou’-pagina, is dat je niet alleen je eigen volgers bereikt. De kracht van TikTok’s algoritme, en specifiek de ‘Voor Jou’-pagina, wordt bevestigd door de resultaten. Maar liefst 94,5% van de views kwam via deze pagina. Om het bereik nog verder te vergroten en mensen in onze doelgroep bereiken waarbij we nog niet in het algoritme verschijven, geven we onze beste organische posts een extra boost met een klein budget via post promotie. Door een video te promoten, bereiken we een veel bredere doelgroep, inclusief mensen die normaal gesproken buiten ons algoritme vallen. Dit stelt ons in staat om nieuwe doelgroepen aan te spreken die nog niet bekend zijn met het verhaal van Boeren Buren.
Met deze strategie heeft Boeren Buren er met TikTok een waardevol kanaal bij waar we opvallend goede resultaten boeken om jongeren van 18 tot 35 jaar in stedelijke gebieden en boeren met elkaar te verbinden.
Neem direct contact met ons op!
"*" geeft vereiste velden aan
