Terug naar het overzicht

Een online campagne om een moeilijk gesprek te starten voor KWF.

De uitdaging

Welke keuzes zou jij maken als je ziek bent en niet meer beter wordt? Wat vind jij hierin belangrijk? Hierover praten met elkaar, dat is wat Palliatieve Zorg Nederland graag wil stimuleren. Maar hoe krijg je dat gesprek op gang? Hiervoor heeft o-bureau samen met Palliatieve Zorg Nederland en KWF een kaartspel ontwikkeld, genaamd Kiezen & Delen. Een spel vol dilemma’s, stellingen en vragen over het leven, ziek zijn en de dood. Zodat zoveel mogelijk mensen weten dat je keuzes hebt in hoe je de laatste fase van je leven wilt doorbrengen. En dat er palliatieve zorg bestaat en wat deze zorg kan inhouden. Palliatieve Zorg Nederland en KWF wilden met het spel – en met de bijbehorende online campagne – een zo breed mogelijke doelgroep aanspreken, ook mensen die niet (ongeneeslijk) ziek zijn. Dat heeft ertoe geleid dat we campagne zijn gaan voeren op alle 65-plussers in Nederland.

Strategie

Bij deze campagne hadden we dus te maken met een ontzettend brede doelgroep die we ook nog eens meerdere keren wilden bereiken. Zieke mensen, gezonde mensen en zorgverleners die we én bekend moesten maken met het spel én moesten verleiden om het spel te bestellen. Omdat de doelgroep zo breed was, hebben we het grootste social media netwerk in Nederland ingezet: Meta (Facebook + Instagram). We werkten met een combinatie van video’s en afbeeldingen. Eerst kregen mensen de video te zien. Daarna hebben we de kijkers van de video geretarget met afbeeldingen van een kaarten die in het Kiezen & Delen spel zitten. We mikten op een minimaal bereik van 4 keer waarbij men iedere keer iets anders te zien kreeg.

Het resultaat

Bij het meten van de resultaten waren van belang: het aantal weergaven, het aantal klikken en het bereik. Het aantal weergaven en het aantal klikken lag ruimschoots boven de KPI. Het aantal klikken was zelfs 2,5 keer zo hoog! Dat laat zien dat mensen interesse hadden om meer te weten te komen over palliatieve zorg en/of over het spel. Opvallend was wel dat het aantal bestelde spellen achterbleef bij de verwachtingen. Een mogelijke reden hiervoor is dat de cammpagne liep in de maand december. Omdat de concurrentie dan hoger is dan gebruikerlijk, is dit een dure maand om in te adverteren. Dit gaan we bij een eventuele vervolgcampagne verder toetsen. En er was nog iets opvallends: mensen reageerden massaal op de advertenties. Openhartig deelden zij hoe hun leven er in die laatste fase uit mag zien. Dat was een prachtige bijkomstigheid!

De succesfactoren

De brede inzet van de campagne met gevarieerde beelden heeft zijn vruchten afgeworpen en heeft gezorgd voor boven verwachting veel weegaven en kliks. De afbeeldingen met stellingen erop presteerden duidelijk het best. Die waren afgeleid van kaarten uit het spel met daarop teksten als: Ik ben dankbaar voor het leven dat ik tot nu toe heb gehad: eens of oneens? Of: Mijn uitvaart mag een feestje zijn: eens of oneens? Of wat concreter: Als ik ziek ben, wil ik het liefst dat mijn naasten mij verzorgen versus Ik word liever verzorgd door mensen die daar betaald voor krijgen. De hoge mate van interactie vond ook plaats op juist deze afbeeldingen met stellingen.

Wil jij ook een online bewustwordingscampagne voeren met veel weergaven en kliks? Wij helpen je graag!

Bekijk ook