Terug naar het overzicht

Alles over verduurzaming op één plek

Energie Beheer Nederland (EBN) is een overheidsorgaan dat het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat bijstaat bij het uitvoeren van het energie- en klimaatbeleid. In de transitie naar duurzame energiebronnen kijkt EBN samen met TNO o.a. naar het gebruik van aardwarmte. EBN vervult ook een rol als voorlichter over dit onderwerp en beantwoordt vragen van zowel gemeenten, grondgebruikers als omwonenden. Hoe bouw je één omgeving waarin je alle informatie voor deze uiteenlopende groepen verzamelt en vindbaar maakt?

De uitdaging: Maak SCAN vindbaar 

In onze energietransitie zoeken verschillende doelgroepen naar manieren waarop ze hun energievoorziening duurzamer kunnen inrichten. Daarbij wordt het benutten van aardwarmte overwogen voor huizen en kantoren. Echter, niet alle ondergrond in Nederland is geschikt voor de winning van aardwarmte. EBN en TNO doen hier onderzoek naar en de resultaten daarvan zijn openbaar toegankelijk. Deze werkzaamheden vallen onder de naam SCAN: Seismische Campagne Aardwarmte Nederland. Deze kennis wilde EBN beter vindbaar maken.

Strategie: SEO geoptimaliseerde website i.c.m. SEA

De eerste uitdaging was het opstellen van een platform waar we deze informatie kunnen presenteren. FBI, het webbureau van EBN, was verantwoordelijk voor de bouw van de website, terwijl wij hen advies gaven over de juiste SEO inrichting. Door een SEO audit te doen, ontdekten we waar kansen lagen om de vindbaarheid van de website te vergroten voor relevante doelgroepen. We deelden de technische SEO en sitestructuur met FBI en legden suggesties voor content voor aan de communicatieafdeling van EBN, zodat zij zelf nieuwe teksten konden schrijven en oude konden herschrijven. 

Uit de zoekwoordenanalyse kwamen ook onderwerpen naar voren die kansrijk waren voor het voeren van een Google Ads campagne. Hierbij optimaliseerden we de campagne op woorden die passen bij de vraag van de doelgroep. Tegelijkertijd sloten we irrelevante groepen uit, zoals mensen die zich oriënteren op het aankopen van een warmtepomp. Daarnaast voerden we SEA campagnes op in gebieden waar EBN en TNO grondboringen verrichtten, zodat bezorgde omwonenden de voorlichting eenvoudig konden vinden. 

Resultaat

De mooie en goede samenwerking tussen verschillende partijen heeft ertoe geleid dat een complex onderwerp als aardwarmte bespreekbaar gemaakt is op een overzichtelijke website. De website is ingericht volgens de SEO standaarden van dat moment, waardoor deze beter organisch vindbaar is voor de doelgroepen. Dankzij de Google Ads campagne voert EBN voorlichting op locaties, waar het op dat moment actueel is. 

De succesfactoren

Wij geloven dat we tot het beste resultaat kwamen door de samenwerking tussen meerdere specialisten. Door de tijd te nemen om een audit te voeren op o.a. zoekwoorden, contentgaps en sitestructuur en deze uitgebreid met elkaar te bespreken, kregen we inzichtelijk hoe relevante doelgroepen zoeken en navigeren. Deze lessen hebben we toegepast in zowel de SEO opmaak van de website als de inrichting van onze SEA campagnes. Kortom, EBN profiteerde zowel bij de betaalde (SEA) als bij de onbetaalde (SEO) campagnes van het uitgebreide vooronderzoek. 

Nieuwsgierig geworden? Neem contact met ons op!

Bekijk ook