25.000 nieuwe patiënten voor Diak Clinic via Google Ads
- Wie: Diak Clinic
- Wat: Maximale zichtbaarheid en maximale patiëntenwerving
- Pay off: Het Diakonessenhuis is het ziekenhuis voor iedereen
De uitdaging
Diak Clinic is onderdeel van het Diakonessenhuis in Zeist. Bij Diak Clinic kun je terecht voor behandelingen die geen spoed hebben. Denk aan behandelingen aan de keel, neus, oren en ogen, maar ook hernia- en liesbreukbehandelingen. Diak Clinic biedt veel verschillende behandelingen aan. Voor al deze behandelingen wil Diak Clinic laten zien aan toekomstige patiënten dat zij hiervoor terecht kunnen bij de kliniek. De voornaamste doelgroep bestond uit mensen die zelf actief op zoek zijn naar een behandeling. Het doel was om zoveel mogelijk nieuwe patiënten aan te trekken. Door de veelheid aan behandelingen moesten we daarbij slim omgaan met het advertentiebudget. Dus dat betekende: keuzes maken in de behandelingen waar we actief op in gingen zetten. Daarbij moeten sommige behandelingen altijd bovenaan staan in Google. Een ingewikkelde puzzel dus! Om zoveel mogelijk uit het marketingbudget te halen, werkten we samen met Diak Clinic aan een efficiënte campagne binnen Google Ads.
Strategie
Om het budget optimaal in te zetten, hebben we allereerst prioriteiten gesteld. Hiervoor hebben we de behandelingen van Diak Clinic verdeeld over drie groepen: A, B en C.
A-behandelingen
De A-behandelingen zijn voor Diak Clinic het belangrijkst. Hiervoor moeten we zowel een hoge positie in Google krijgen als nieuwe patiënten aantrekken. Om dit te realiseren hebben we binnen Google Ads twee campagnes opgezet: één gericht op zichtbaarheid en één gericht op het aantrekken van zoveel mogelijk nieuwe patiënten. Door deze twee doelstellingen te combineren, kregen de belangrijkste behandelingen maximaal bereik én resultaat.
B-behandelingen
Ook deze behandelingen zijn belangrijk. Maar om het budget zo effectief mogelijk te benutten, hebben we voor deze behandelingen alleen ingezet op het aantrekken van zoveel mogelijk nieuwe patiënten. Voor deze categorie wordt niet altijd gestreefd naar een toppositie in Google.
C-behandelingen
Voor deze behandelingen is het laagste budget gereserveerd, omdat hier minder patiënten voor hoeven te worden geworven, omdat dit behandelingen zijn die al op relatief meer belangstelling kunnen rekenen
Locatiestrategie
Bij de slimme inzet van budget hebben we ook rekening gehouden met locaties. Plaatsen die dichter bij de kliniek liggen, kregen een hoger budget dan plaatsen die verder weg liggen.

Het resultaat
Door de behandelingen op te splitsen in verschillende categorieën en deze een eigen budget te geven, bereikten we in vier maanden tijd 25.000 nieuwe patiënten die doorklikten naar de website. Daarnaast stonden de belangrijkste aandoeningen 70% van de tijd bovenaan in Google. Bovendien klikte ruim 15% van alle gebruikers die een advertentie zagen van Diak Clinic door naar de website.
Succesfactoren
De locatiestrategie wierp vruchten af. Potentiële patiënten binnen een straal van 50 kilometer rondom de kliniek zijn weliswaar duurder om te bereiken dan potentiële patiënten in plaatsen daarbuiten, maar klikken wel vaker door. Voor de doelgroep is het belangrijk dat zij hun klachten herkennen in de campagne. Hierdoor voelen zij zich begrepen. Het benoemen in de advertentie van symptomen die bij een bepaalde aandoening horen, zorgde dan ook duidelijk voor een toename in het aantal klikken. Tot slot heeft het prioriteren van behandelingen gezorgd voor focus en een zo effectief mogelijke inzet van het beschikbare budget. Met een succesvolle Google Ads campagne voor Diak Clinic als resultaat! Campagnes gericht op vertoningen zorgen voor minder verkeer naar de website dan andere doelstellingen.
Wat kunnen we voor jou doen?
"*" geeft vereiste velden aan
